onsdag 5. mai 2010

Norsk litteraturfestival på Lillehammer

Det er snart Litteraturfestival igjen. Fantastiske dager på Lillehammer for alle litteraturelskere, forfattere, bokarbeidere, forlagsfolk, fagmennesker, bokhandlere og alle andre som føler for å omgi seg med litterater. Og jeg skal ikke dit. Hm. Det føles litt kjedelig, jeg må innrømme det. Men det er ikke alltid det passer seg slik at jeg får det til.

Jeg håper at det er flere av dere som har planer om å ta dere en tur! For de som tar turen til Lillehammer er det nok å få med seg. Dette ville jeg ha fått med meg:

Åpningsforestillingen tirsdag 25. mai på Maihaugen. Med innslag som Cornelius Jakhelln, tonesatte dikt av Olav H. Hauge og George Manns forestilling bygget på Homers Odysseen bør det ligge an til en spennende aften.

Onsdag 26. mai kloken 11.00: Magisk møte med forfatter Sigbjørn Mostue i Grotten. For alle unge med interesse for fantastisk litteratur.
Eller så kan man ta turen til Nansenskolen samme tidspunkt, for å høre Thomas Espedal og Hanne Ørstavik samtale rundt temaet Det personlige og det private. Der skulle jeg gjerne ha vært...
Klokken 13.00 leser Erik Fosnes Hansen i Parken sammen med den danske forfatteren Knud Romer. Håp på godt vær, og vær der TIDLIG! Etter lunsjopplesningen blir det intervju med Erik Fosnes Hansen i Cafe Stift.
På Kulturhuset Banken kan man klokken 15.00 høre Bosnisk-Tyske Saša Stanišic snakke om sin bok Hvordan soldaten reparerer grammofonen i samtale med Susanne Christensen.
18.00 holdes Bjørnsons Gourmetaften på Maihaugen. Champagne og kortreist gourmetmat i selskap med blant andre Gert Nygårdshaug. Det er forhåndspåmelding til dette arrangementet, som jeg absolutt ville ha vært med på. Jeg elsker Champagne, jeg elsker god mat, jeg elsker litteratur. For en flott kombinasjon!
Klokken 23.00 er det Løsrivelsens time i Lillehammer kirke. Jan Erik Volds Fem stemmer: Her er samlet sjeldne diktopptak med de fem poetene Kristofer Uppdal, Gunvor Hofmo, Tor Ulven, Kjell Heggelund og Arild Nyquist, som vil bli avspilt under forestillingen. Vold fabulerer rundt opptakene. Det ligger an til å bli en fortryllende time.

Torsdag 27. mai klokken 10.00 ville jeg ha tatt turen på Galleri Zink for å høre Hilde Kramer snakke om bildebøkene sine og hvordan hun jobber med illustrasjoner. Hun har i det siste fått mye velfortjent oppmerksomhet for illustrasjonene til boka Det hjertet husker av Bjørn Sortland.
Eller så kan man ta turen til Høyskolen for å høre Mustafa Can snakke om Løsrivelse - Forbannelse og velsignelse. Eller så kan man dra på Lillehammer bibliotek og høre Brageprisede Maria Parr snakke om sine barnebøker. Det er en hektisk morgen med mye bra på programmet!
Klokken 11.00 er det Debutantene kommer i Parken. Hvis været er fint, så kan det bli en fin formiddag og en god opplading til Lunsj i Parken klokken 13.00 med Herbjørg Wassmo og Guro Sibeko.
Klokken 15.00 er det debatt i Lillehammer Kunstmuseum. Under overskriften Sataniske vers skal forfatteren Håvard Rem samtale om sin bok Innfødte skrik, en bok om norsk black metall, i et panel bestående av Cornelius Jakhelln, Nazneen Khan og Audun Lindholm. Møtet er arrangert i samarbeid med Morgenbladet. Spennende tema!
Klokken 16.00 holder Iranske Mahmoud Dowlatabadi festivalens hovedforedrag: Det tredje mennesket. Det foregår på Lillehammer Kino.
Klokken 18.00 er det Hagefest på Nansenskolen.  Man kan også få med seg Krim i Parken klokken 20.00 med Gert Nygårdshaug og Kjell Ola Dahl. Klokken 22.00 er det litteratur-quiz på Banken - det er veldig underholdende å være med på!
Ut på kvelden vil jeg tippe at de aller fleste ender opp på Håkons. Veldig harry. Veldig moro!

På fredagen ville jeg ha sovet litt lenge. Så ville jeg ha gått på Plan B for å høre Taran Bjørnstad og Johanna Thydell snakke om temaet: Når det som ikke må skje, skjer! Fantastiske ungdomsbokforfattere som jeg håper får et godt publikum.
Klokken 13.00 er det Lunsj i Parken med Trude Marstein og danske Helle Helle.
Klokken 16.00 er det utstillingsåpning på Cafe Stift med bilder fra Men Buicken står her fremdeles. Innslag ved Tom Stalsberg , Lars Saabye Christensen, Stian Carstensen og Knut Reiersrud.

Forfatterlandslaget i fotball spiller landskamp mot Tyskland på Stampesletta klokken 16.00.
Klokken 20.00 er det møte med en av mine favorittforfattere: John Irving. Han skal bokbades av Anne Grosvold i Maihaugsalen.
Klokken 20.00 er det også atter en gang Banknatt. Poesi-slam, litterær forbrødring mellom forfatterkandslagene i fotball, moderne folkemusikk, kulturdebatt, forfattermøte med tyske Julia Franck, vintime og konserter. Det ligger an til en litterær helaften/natt.

Lørdag pleier jeg å være klar til å dra hjem. Men hvis jeg også skulle ha fått med meg de to siste dagene av festivalen så ville jeg ha sett følgende: Pål Angelskår på Lillehammer bibliotek rundt temaet Hvem er Bonnie Prince Billy, Harald Eia m.fl på Lillehammer kunstmuseum rundt temaeet Kjønnsroller i endring, Lars Myttings Vampire evening pub to pub, Linda Olsson på lunsj i Parken søndag og Nordisk toppmøte på Galleri Zink samme dag.




Festivalutstillingen med kunstneren Kjell Nupen på Galleri Zink. Det ville jeg ha fått med meg! En av krukkene hans står by the way hos min gamle arbeidsgiver i Bergen: Norli nr. 7 på Torgallmenningen.

Minner også om at det går Poesiekspress fra Oslo til Lillehammer klokken 9.37 både torsdag og fredag. På fredag kan man møte blant andre Lars Saabye Christensen ombord...

Hele programmet finner dere her.

God tur!

5 kommentarer:

  1. Jeg kan heller ikke. Snufs..

    SvarSlett
  2. Har var det jammen meg mye flott og få med seg, men det blir ingen tur til Lillehammer for meg, gitt. Men, for de som er der blir det sikkert veldig bra!

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke tilfreds med at Lars Myttings Vampire Evening avspiser oss med Nosferatu, Dracula og Lestat, mens den mest interessante av dem alle - John Ajvide Lindqvists Eli - ikke er nevnt.
    Jeg skal likevel prøve å oppføre meg.

    SvarSlett
  4. Nå har jeg forhørt meg med Lars, og tar tilbake det jeg sa om Vampire Evening i forrige kommentar:)

    SvarSlett