mandag 24. mai 2010

E-bøker i Norge?

De norske forleggerne har utsatt lanseringen av en norsk e-bokløsning på ubestemt tid. Beskjeden gikk ut 10. mai og dere kan lese mer om dette på Hegnar Online her.
De tekniske løsningene er på plass. Lesebrett er lansert. Selv om det ikke er den store etterspørselen ennå, så finnes det definitivt interesse for e-bøker også i Norge. Men forleggerne velger å legge hele satsningen på is. Hvorfor?

Sannsynligvis mest av alt fordi Stortingets finanskomite 29. april bestemte seg for at det skal være moms på e-bøker, til forskjell fra papirbøker og lydbøker som begge er momsfrie. På Bok & Samfunns sider kan man lese mer om finanskomitens innstilling til å avslå momsfritak på e-bøker.

Jeg finner det spesielt fascinerende at det er våre regjeringspartier som stemmer mot momsfritak og opposisjonen som stemmer for momsfritak. Ja, våre regjeringspartier er for skatt, for all del. Men de er også de partiene som jeg opplever som mest vennlig innstilt til kunst og kultur.

Hele poenget med at bøker er momsfrie er akkurat kulturhensyn, bevaring av språk og en tanke om at bøker skal koste det samme uansett hvor i Norge du kjøper den. Hva er det da e-bøker ikke har, siden det av en eller annen grunn er viktig å momse dem? 
Den norske bokbransjen; Bokhandlerforeningen, Forleggerforeningen og Forfatterforeningen, er alle enige om at en bok er en bok, uansett hvilket format den utkommer i. Litteratur er kunstformen. Formatet burde være uviktig, eller i det minste likestilt.

Kanskje det er jeg som har vært blåøyd, som trodde momsfritaket var til for å styrke kulturen? Var det egentlig papirindustrien som ble støttet? Eller transportnæringen? Momsfritak på e-bøker har kun blitt behandlet som et nærings- og finansspørsmål.
Kulturministeren har såvidt jeg vet ikke kommet med noe uttalelse i forbindelse med saken. 

Vil det bli slik at en bok som tilsynelatende kunne bli billigere og mer tilgjengelig enn den er i dag, vil ende opp med å bli dyrere for kunden enn en papirbok? Der hvor man tidligere betalte for fysisk produksjon og frakt, vil man i stedet betale moms.

Samtidig er det nå klart at Google starter sitt salg av e-bøker i løpet av sommeren. I det iPad lanseres i Norge (sannsynligvis tidlig høst) vil norske forbrukere få tilgang til iBooks. Norske brukere av Kindle kan allerede kjøpe e-bøker direkte fra Amazon. 
Norske e-boklesere har altså finfin tilgang til engelske e-bøker. E-bøker på norsk er det kun Digitalbok.no som selger, og da med hovedfokus på utenlandske bøker og et lite utvalg norske titler fra Cappelen Damm (som eier digitalbok.no). 
Det fortsatt svært få som leser e-bøker. Jessica hos bokhora.se har vært på konferansen "Den digitala tryckvågen". Der ble det presentert en undersøkelse bokhora.se har gjort på siden sin. De hadde 1011 respondenter på undersøkelsen sin. Av disse var det 20% som hadde lest en e-bok i løpet av de siste 12 månedene. Av disse 20% var det kun 26% som hadde lest e-boken på et lesebrett. 52 mennesker av de som svarte på undersøkelsen til Bokhora hadde altså lest bok på lesebrett i løpet av de siste 12 månedene.

Hvis vi legger til grunn at det er et lesende publikum som følger bokhora.se, i tillegg til at det gjerne er et teknisk oppegående publikum siden de følger en blogg og er aktivt på nett. At det da ikke er mer enn 52 mennesker som har tilgang til lesebrett er da et relativt overraskende funn. Jeg vil personlig også tro at mange av de 52 personene er tilknyttet bokbransjen på den ene eller andre måten... I Sverige selges det 1400 digitale bøker i måneden. Ikke akkurat store tall. Vi må nesten forutsette at tallet i Norge er det halve, men såvidt jeg vet foreligger det ikke noe statistikk på dette.

E-bøker kommer ikke til å ta over bokverdenen. I det minste ikke i overskuelig fremtid. Men jeg personlig hadde satt pris på at det var mulig å få kjøpt bredden av norsk litteratur som e-bok. Tidlig bruker som jeg er. Får bare håpe at bokbransjen får snudd politikerne, slik at det blir mulig.

4 kommentarer:

  1. Takk for godt og interessant innlegg.
    Bredden av norsk litteratur vil neppe selges på e-bok før et eventuelt momsfritak er i orden. Flere norske forfattere har sagt at de ikke kommer til å godkjenne sine bøker solgt som e-bøker, dersom det ikke er momsfritak - det samme sier flere av forlagene.

    Norske politikere bør snart ta innover seg at pris er essensielt, og dersom dde norske, skyhøye prisene opprettholdes, som vil skje med e-bøker om momsfritak blir nedstemt, handler forbrukerne i utlandet i stedenfor. Hvis jeg skulle kjøpt en ebok, måtte den i hvert fall kostet under 100 - lappen.

    Personlig tror jeg at vi nordmenn er så vanedyr at ebøker ikke ville ta av her på veldig mange år, men jeg kan selvsagt ta feil ;)

    SvarSlett
  2. Takk for fin kommentar!
    Jeg er enig i at e-bøker må ha de samme forutsetninger som papirbøker og lydbøker. Og jeg er definitivt for at bøker skal være momsfritt!

    Jeg er også enig i at det kommer til å ta tid før det er mange som leser på lesebrett. Men det kommer! Ingen grunn til at vi i Norge skal ligge etter utviklingen.

    SvarSlett
  3. Jeg klarer bare ikke forstå argumentene for å momsbelegge ebøker! Fordi det er digitalt materiale, så er det liksom ikke en bok lenger? Da blir det vanskeligere å trekke grensen mot annet digitalt materiale? Man skulle jo tro de kunne trekke den grensen mellom bøker/ikke bøker og ferdig med det..

    Som Kindle-bruker leser jeg allerede ebøker, og synes det er kjempeflott. Men det er helt avgjørende for meg at de er billigere enn papirbøkene. Er de ikke det, vil jeg jo heller ha en fysisk bok, det er jo fremdeles mer stas. Og norske bøker savner jeg som ebøker!

    SvarSlett
  4. Helt enig! En bok er en bok, uansett. Man ble i sin tid enige om dette prinsippet i forhold til lydbøker, dermed skjønner jeg ikke at dette skal være en sak.

    Har selv en Sony Reader og vil gjerne ha tilgang til flere norske bøker.

    SvarSlett