mandag 10. mai 2010

Litteraturmusikk

I disse Spotifytider snakkes det stadig om spillelister. Det er nesten sånn at følelsen av de gode gamle kassettbåndene er tilbake. Personlig utvalg og smak blandes sammen med lister man plukker opp hos alt fra nære venner til tilfeldige bekjentskaper på nettet. Jeg har sannsynligvis aldri hørt på så mye ny musikk som jeg gjør akkurat nå. Eller gammel for den saks skyld. Veldig mange av de gamle gode låtene er der ute. En tanke og en stemning får meg til å kjapt legge ut et søk. Plutselig sitter jeg med ørene fulle av Charlatans, Blur eller Serge Gainsbourgh.

Eller sånn som i kveld. NRKP3s Harald Are Lund har Kate Bush-aften, del 2 faktisk. Yes. Stuck in The sensual world igjen. Jeg finner også en god grunn til å trekke frem den fantastiske Wuthering heights fra 1978. En av de største bokrelaterte låtene gjennom tidene, etter min mening. Legg merke til hvor fantastisk nåtids-trendy Kate Bush er i videoen. Fabelaktig flott dame!

Bokmusikk har også vært temaet på bloggen til svenske Mattias Boström. Han har laget en egen litteraturrelatert spilleliste som du finner her, forutsatt at du har Spotify du også.

Enig eller uenig? Fin liste syns jeg!


2 kommentarer:

  1. Tusen takk for spennende link :)

    Hvordan får man forøvrig til å poste video fra youtube direkte inn i blogginnleggene sine?

    SvarSlett
  2. Hyggelig at du likte det:-)

    Når du skal legge inn youtubevideo så gjør du slik:

    Finn videoen du vil sette inn. Under "skjermen" til høyre er det en knapp som heter Innbygg. Når du trykker på den så får du opp html-koden for innslaget. Kopier koden.

    Gå inn på bloggen din og velg Nytt innlegg. Du har øverst til høyre to faner. Velg fanen hvor det står Rediger html. Lim inn html-koden i feltet.

    Etter det kan du velge Skriv igjen og skrive innlegget ditt.

    Håper det var forståelig? Lykke til!

    SvarSlett