tirsdag 15. desember 2009

Bokdama oppsummerer 2009

På tide med en oppsummering av året. Lesingen altså. Hva var det beste? Hvorfor? Hva gjorde størst inntrykk? Nye oppdagelser, gammel kjærlighet? Det er en lang liste å velge i fra. 2009 har vært et godt leseår. Kanskje jeg rekker å lese enda fler supergode bøker før nyttår?
I dag ser listen i det minste slik ut:

1. Cormac McCarthy: The Road
Definitivt på topp. Absolutt pageturner, umulig å legge fra meg. Sist gang jeg ble like tatt av en bok var med Siri Hustvedts Det jeg elsket, så det går noen år mellom hver gang. Jeg skrev om denne i februar, det kan du lese her.

2. Roy Jacobsen: Vidunderbarn
Bare helt fantastisk, god og nydelig, sår og vidunderlig. De som ikke har lest denne boka ennå burde skamme seg!
Jeg skrev om denne etter å ha lest et tidlig manus allerede i februar. Det kan du lese her.

3. Per-Olov Enquist: Ett annat liv
Praktfullt jordnært og samtidig kreativt om et bemerkelsesverdig liv. Les hva jeg mente om denne boken her.

4. Haruki Murakami: Norwegian wood.
Min nye kjærlighet. Haruki slukes rått. Er godt igang med bok nummer fire, på relativt kort tid.  Mine tanker, etter at første Murakamibok var utlest, finner du her.

5. Kathryn Stockett: the Help
Vanskelig å legge fra seg. Godt om rasemotsetninger og feminisme i 60-tallets USA. Les mer om denne i forrige innlegg.

6. Stig Sæterbakken: Ikke forlat meg
Sitter som en knyttneve i magen. Meget, meget god. Anbefaler lydbokversjonen som forfatteren selv har lest inn. Jeg har skrevet litt om denne her.

7. Gert Nygårdshaug: Klokkemakeren
Gert på sitt aller beste! Samtidig en ny vri med en var og øm skildring av voksen kjærlighet. Denne boka hadde jeg egentlig skrevet et langt innlegg om. Men  av forskjellige grunner slettet jeg det - noe jeg har angret på i ettertid...

8. Mo Hayder: Tokyo
Intelligent thriller. Gruelig spennende! Les mer om denne her.

9. Sonya Hartnett: Sommerfugl
Sonya Hartnett skriver så smertefullt godt. Hundene sover anbefales også veldig. Les mer om Sommerfugl her, og mitt møte med forfatteren på Litteraturfestivalen på Lillehammer her.

10. Delphine de Vigan: No og jeg
En bok anmelderne har bommet på. Synd for dem! Jeg siterer Johanna K hos bokhora.se som sier: "Den förtjänar att läsas så jävla mycket!" Les hennes eminente anmeldelse her.

11. Linda Olsson: La meg synge deg stille sanger
Om denne skrev jeg i mars: "En nydelig liten bok med mye følelse. Gedigen klump i halsen og tårer i øynene. Rett og slett en liten bokperle." Står fortsatt inne for den.


12. Gayle Forman: Hvis jeg blir
Godt skrevet om livet, døden og kjærligheten. En tåreperse av dimensjoner - husk lommetørkle! Jeg skrev om denne boken i mars, det kan du lese her.

13. Simon Stranger: Barsakh
Viktig og smart. Jeg har skrevet mer om denne boka her.

14. Alf Kjetil Walgermo: Mor og far i himmelen.
En liten illustrert perle om barn og sorg. Øyvind Torseter har illustrert. Les hva jeg skrev om denne her.

15. Charlaine Harris: Bøkene om Sookie Stackhouse.
For den adspredelse og underholdning bøkene har gitt meg. Hurra! Jeg har skrevet masse om disse bøkene, så jeg regner ikke med at du trenger en link....

Da var det bare å ta fatt på 2010?

2 kommentarer:

  1. De tre på topp kommer definitivt inn på min 10 på topp-liste også, og bare Knausgård har sjanse til å slå McCarthy! (Du kan vel ikke ha lest K?!)

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke lest Knausgård ennå, nei. Skal ta tak i det prosjektet på nyåret. Får se om han kommer seg opp på topp 10 av 2010?

    SvarSlett