tirsdag 1. desember 2009

Back on track og litt hjertesorg

Jeg har en ny favorittby. Definitivt. Berlin.

Den blandede arkitekturen hvor gammel preussisk storhet møter Øst-estetikk, det rolige tempoet, alle typer mennesker, TV-tårnet(!), Prentzlauer Berg, brunsj på Cafè Einstein, kule t-banestasjoner i metall og jugend, corny og intime bokhandlere, drinker på Newton bar (med nakne amazoner på veggen), julemarkedet på Gendarmenmarkt, middag på Bandol sur Mer (nei, så ikke Brad Pitt) og den avslappede stemningen som gjelder stort sett hele byen. Helt perfekt.

Hvis det ikke hadde vært for at jeg glemte mitt eks av Carl-Johan Vallgrens Berlin på 8 kapitel på flyet på vei til Berlin, så ville jeg definitivt ha anbefalt den. Jeg kan i det minste varmt anbefale de første 5 kapitlene! Litt irritert over at jeg ikke fikk lest den ferdig...

Litt som en forelskelse det der. En litt ulykkelig en, siden jeg er her og Berlin som kjent er i Tyskland. Men jeg er i det minste ikke riktig like sprø som Frau Berliner-Mauer.

1 kommentar:

  1. Det du skriver om byen virket som en sterk oppfordring på meg, dit må jeg!
    Ps Ville gjerne lest mer...

    SvarSlett