mandag 5. juli 2010

Du skal ikkje sova bort sumarnatta

Eller sumardagene, for den saks skyld. Spørsmålet er selvsagt:

Hva skal man lese når dagene er late og nettene er lyse? 

Her kommer Bokdamas (første) ferietips for gode bøker du bør lese i sommerferien:

Kathryn Stockett har jeg skrevet om før. Barnepiken, eller the Help som den heter på engelsk, har det blitt blogget en hel del om den siste tiden. Bloggerne som var med på bloggturnéen om denne boka var rimelig samstemte om at dette er en flott bok! Velfortjent, for dette er virkelig en bok du bør lese i sommer.

Vi befinner oss i de amerikanske sørstater på 1960-tallet. Nærmere bestemt Jackson, Mississippi. Skeeter kommer hjem etter å ha utdannet seg på universitetet. Totalt unødvendig, syns hennes foreldre, da hun ikke har kapret seg noen mann underveis i utdannelsen. Skeeter kommer tilbake til en tilværelse hvor de fleste av hennes venninner allerede har mann, barn og hus. Og hushjelp.

Skeeter begynner å stille spørsmål ved de forhold som hushjelpene jobber under. Den åpenbare rasismen og den nedlatende holdningen den hvite middelklassen har ovenfor sine hushjelper opprører henne. Hun bestemmer seg for å skrive en bok om forholdene. Men hun må skaffe seg noen informanter blant hushjelpene, og det er lettere sagt enn gjort.

Boken er godt skrevet, engasjerende, og tidskoloritten er nensomt lagt. Dette er en bok for alle de som liker en skikkelig god roman, hvor man også føler at man har lært noe i etterkant.
Les gjerne NRKs anmeldelse her og diverse kommentarer fra Bokbloggturnéen her.

Delphine de Vigan: No og jeg. Dette var en av de beste bøkene jeg leste i 2009. Nå foreligger den i pocket og det er grunn nok til å kjøpe den.

Hyperintelligente, 13 år gamle Lou har fått en skoleoppgave. Hun skal holde et foredrag for klassen sin og velge temaet selv. På impuls velger hun å lage et foredrag om hvorfor det er så mange unge kvinner som lever på gaten i Paris. Og dermed må hun ut for å finne noen som kan fortelle henne noe om det.
På Gare du Nord møter hun No. 18 år gammel jente som har bodd på gaten i flere år. Det som starter som en samtale, men ender opp som et nytt prosjekt for Lou. Hvordan redde No?

Familien til Lou har sine egne traumer. Men de bestemmer seg allikevel for å ta No inn i sitt hjem. PÅ godt og vondt setter No igang prosesser som gjør at familien til Lou kanskje blir reddet vel så mye som No? Spørsmålet er: Kan man redde noen? Er det alle som vil reddes?

Handlingen er lagt til Paris, men kunne ha foregått i hvilken som helst større by i den vestlige verden. Den er nydelig fortalt med mye nerve. Det er en sånn bok som blir med deg lenge etter at du har lagt den fra deg. Les den!

Jeg har det siste året også holdt på med mitt Haruki Murakami-prosjekt. Det har vært en sann fornøyelse! Akkurat nå leser jeg Elskede Sputnik. Selv om jeg ikke er ferdig med den, så kan jeg allikevel varmt anbefale den!

Den lenge navnløse hovedpersonen (K) har i mange år vært forelsket i Sumire. Følelsene er ikke besvart, men de to har et godt vennskap. Da Sumire brått forelsker seg i en gift og 17 år eldre kvinne - Miu - så endrer seg livet hennes. Fra en ensom innrøkt, døgnvill skribenttilværelse til et mer glamorøst liv som Mius assistent.
Så mottar K plutselig en telefon fra Miu. Hun befinner seg på en liten gresk øy og er helt fortvilet. Kan han komme til Hellas? K reiser hele veien fra Japan for å så finne ut at Sumire har forsvunnet sporløst. Hvor har hun blitt av?

Som vanlig er boka full av litterære koblinger og referanser. Selv om det er en tilsynelatende enkel historie, så tar den atter en gang tid å lese. På en god måte. Jeg koser meg med hver setning  og er rimelig overbevist om at oversetteren har gjort en fremragende jobb! Nå har jeg 50 sider igjen, men er mer enn sikker på at den holder helt ut.

Hvis du fortsatt ikke har lest noe av Haruki Murakami så anbefaler jeg å starte med Norwegian wood. Imens gleder vi oss til mannen kommer på besøk mandag 23. august på Litteraturhuset i Oslo. MÅ få tak i billetter! Programmet er nå klart og du finner det her.

For dere som vil ha litt mer grøss og gru i ferien så anbefaler jeg fortsatt Lars Kepler: Hypnotisøren. Jeg har akkurat lest ferdig neste bok i serien: Paganinikontraktet (manus), og jeg kan love dere at også den holder mål. Serien om Joona Linna kan ligge an til å blir en av de virkelig store! Heng med helt fra starten!

Paganinikontraktet utgis i Sverige i disse dager. Dere kan lese fint intervju med forfatterne her. Boka utkommer på norsk i oktober/november. Gled dere!

Ha en fin sommerdag, dere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar