tirsdag 6. juli 2010

Noe å virkelig glede seg til....


Til høsten kommer Ken Folletts nye bok Fall of Giants. Eller Kjempenes fall som den skal hete på norsk. Jeg har akkurat lest ferdig manus: 1172 sider på engelsk.
Konklusjon: GLED DERE! 

Alle Follett-fans, både de som liker de historiske romanene(Stormenes tid I & II, I all evighet) og de som liker de klassiske spionthrillerne/krigsskildringene (Rebecca-koden, Nålen) vil få sitt. Det er noe av det mest balanserte jeg noensinne har lest, hvis man kan si noe slikt som at det finnes bøker for menn og bøker for damer. Denne boka har ALT.

Boken starter i 1905 og strekker seg frem til 1923. I denne romanen får man alle slags dramaer; krig, revolusjon, utvandring, klasseforskjeller, kvinnekamp, diplomati og en drivende utvikling. Handlingen har et utrolig komplekst persongalleri, uten å være vanskelig å følge med på. Handlingen foregår på mange forskjellige plan og strekker seg geografisk fra USA til og med Vladivostok i Russland. De forskjellige personene i handlingen kryttes sammen på forskjellige måter, uten å miste troverdigheten.
Det er intet annet enn imponerende! Jeg har nesten strekklest den siste uken.
Og etter de 1172 sidene så kan jeg bare si en ting: MER!

Jeg har egentlig aldri helt skjønt mekanismene som satte igang 1. verdenskrig - og hvor unødvendig det var! Jeg har selvsagt hatt grunnleggende kunnskap om den Russiske revolusjon, men aldri egentlig satt meg inn i hvordan menneskene hadde det under Tsaren. Politisk spill på mange plan i mange land, som hadde enorme konsekvenser for titalls millioner mennesker. Etter å ha lest boka så føler jeg at jeg kan utrolig mye mer om den perioden boka omhandler. Det er en deilig følelse å bli underholdt, beveget, engasjert og undervist på en og samme gang.

Det som er fantastisk er at dette er første bok i en planlagt trilogi som skal dekke det 20. århundre.
Bok 2 kommer i 2012 og bok 3 i 2014. Dere kan lese mer om bokprosjektet på forfatterens egen hjemmeside her.

Fortsatt ikke lest noe av Ken Follett? For de av dere som fortsatt ikke har lest Stormenes tid I & II, så anbefaler jeg dere absolutt å gjøre det. Middelalderkunnskap og dramatikk på høyt nivå. Oppfølgeren I all evighet er også meget god - den har de forresten på tilbud i innbundet utgave hos ARK akkurat nå.
Folletts tidligere nevnte bøker med handling fra spesielt 2. verdenskrig og den kalde krigen er også vel verdt å få med seg. Rebecca-koden var en av de aller første bøkene av ham jeg leste. Og Nålen er en evig klassiker innen sin genre.

Så her fikk dere enda noen anbefalinger til sommerlektyre fra meg!

Kjempenes fall har verdenslansering 28. september. Det er bare å sette av datoen i kalenderen og planlegge en ukes høstferie.

2 kommentarer:

  1. Takk for flott tips! :)
    Christina

    SvarSlett
  2. Takk for tipset, denne må jeg forhåndsbestille =) Regner med dette ikke er sånt vi kan bestille leseeksemplar av til bokhandel? (Jobber i Norli)

    Hvis du har blitt interessert i 1. Verdenskrig etter å ha lest denne boken kan jeg anbefale Karsten Alnæs sin Ikke Dø, Sophie - med mindre du allerede har lest den. Boken tar ikke for seg krigen, men heller den politiske stemningen i Europa i forkant av krigen. Det var en nydelig roman.

    SvarSlett