søndag 28. juni 2009

Henrik Langeland i Aftenposten i dag

Jeg har aldri definert meg som et barn av 68-generasjonen.
Jeg vokste opp med en mor uten utdannelse som i min oppvekst hadde typiske lavklassejobber. Jeg vokste opp i et hjem hvor man ikke snakket om kultur, politikk, filosofi eller for den saks skyld historie. Jeg abonnerte på Donald Duck.

Når jeg leser Henrik Langelands kronikk i Aftenposten i dag; " Ekte sekstiåtterbarn spiser heller ikke seipanetter", så blir jeg truffet av at jeg tross dette har latt meg støpe i den samme formen!? Selv om jeg ikke har hatt den oppveksten hvor man oppfordres til å "kjenne hvor godt det er å ta i..." og med foreldre med akademikerbakgrunn. Var min mor allikevel en del av den aktive 68-generasjonen? Eller er det noe jeg har tatt til meg underveis?

I kronikken til Langeland er det meste treffende: Interessen for medier og kommunikasjon. I sin tid barnløs tilværelse på østsiden av Akerselva. En drøm om å bo i Ullevål Hageby (jeg ser ikke at det kommer til å skje...).
Snobbismen over hvor det riktig og galt å drikke kaffen sin (selv om han snakker om brød)? Eller for den saks skyld hva som er riktig å galt å putte i munnen til seg selv og barna. DVD-seriene som vi gjør unna i løpet av kveldstimene. Og nei, jeg orker ikke å piratkopiere - for mye styr!
At jeg stemmer i mer eller mindre rødt og at Fremskrittspartiet er HELT UAKTUELT å stemme på. Måtelig befatning med narkotika i studietiden. Ruser meg nå på italienske gourmetprodukter (eller kortreist økologisk - han glemte det, godeste Langeland...).

Det er helt klart at Langeland ironiserer over hvor vi er nå. For de som var radikale i 68 har oppdratt en generasjon av venstrepolitikk-snobber! Vi mener noe om bøkene vi leser, musikken vi hører på og filmene vi ser. Det flaueste som kan tenkes å skje er at vi ikke har noe smart å si om det som foregår rundt oss - hence interessen for kommunikasjon og medier?
Har vi ikke fått det med oss hjemme så er nok sjansene store for at vi har blitt dyttet i den retningen i løpet av ungdomstiden eller den tiden vi har hengt på universitetet?

Men jeg liker jo livet mitt! Så jeg ironiserer ikke over det men tenker at Langeland har skrevet en flott definisjon av generasjonen min! Jeg trekker på smilebåndet og syns jeg har fått en fin start på dagen med avisen og iskaffen min (fra Tine. Et genialt markedspåfunn såvidt jeg vet designet av Turbonegerbassist Thomas Seltzer).

Ha en fin søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar