onsdag 8. juli 2009

Snart ferie...hva lese?

Jeg har hørt at arbeidseffektiviteten i uken før ferien synker med ca 25%. Må skrive under på at jeg føler meg mindre effektiv. Mye mindre effektiv. Den viktigste grunnen til at jeg er lite effektiv er kanskje fordi at alle de som vanligvis gir meg ekstra mye å gjøre også har tatt ferie! Takk!

Jeg har i det minste laget en liste full av saker som skal avklares før ferien. Den er til og med jobbrelatert - det kunne fort ha blitt en liste om logistikk og pakking for småbarnsfamilie på tur!
Jobbplanen involverer korrekturlesing, kampanjeplanlegging, høstlisteoppdatering og utsendelse av bibliotekkampanje. 2 dager til på jobb så bør jeg være på høyde med dette.

Men, når jeg nå etter hvert tar ferie: Hva skal jeg få lest i sommer? Hva syns dere?

Første stopp er Sverige. Jeg planlegger å få lest mer av John Ajvide Lindqvist, siden jeg likte Människohamn så godt. Jeg har også lenge hatt planer om å få lest Haruki Murakamis bøker. Det er helt tilfeldig, men jeg har bare aldri kommet meg igang! Jeg får stadig vekk anbefalinger på hans bøker fra venner og gode bekjente. Siden svenske pocketbøker er så billig og oversettelsene sikkert like gode til svensk som til norsk, så...
Noen andre gode tips om gode svenske bøker som jeg kan gå til innkjøp av på første beste Pocket Shop?

Tilbake i Norge skal jeg finne roen i huset vårt i Hattfjelldal. Der er det INGEN bokhandel, så jeg må ha feriebiblioteket på plass før jeg ender opp der. Det eneste jeg foreløpig vet at jeg skal ha med meg er Tom Egeland: Lucifers evangelium (som jeg helt tilfeldigvis har i både trykket bok OG Digibok:-)). Det er en bok som sannsynligvis passer godt for både meg og min mann. Alltid greit når det er begrenset hva vi får med oss av bøker på tur.

Plassbesparende er det også med lesebrett. Det må selvsagt være med det også!
På lesebrettet har jeg Karin Fossums nye bok, Varsleren. Men sjansene for at jeg leser den ut før avreise på søndag er overhengende. Dog har jeg fortsatt ikke begynt på Erlend Loes nye bok Stille dager i Mixing Part - det gleder jeg meg veldig til! Hvis jeg også skulle ende opp med å få manuset på Tore Rems biografi om Jens Bjørneboe - da er nok sommeren reddet! For øvrig er jeg rimelig oppdatert på høstens bøker på "forlaget". Da får jeg ikke samme følelse av "utroskap" når jeg velger å lese noe av pur lyst.

Og dermed var et litt lite jobbrelatert (?) innlegg på plass. Nå tilbake til den "seriøse" listen.

OG: Kom gjerne med lesetips!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar