søndag 10. januar 2010

Denne dama har ikke falt av planeten

Jeg har bare tatt turen sørover. Langt sørover. Jeg må si at det føles som en særdeles god start på året å flykte fra litt vel heftige mengder av minusgrader. Jeg befinner meg i Makadi Bay. Hughada. Egypt. Siden ankomst torsdag har jeg sett èn sky. En veldig liten sky. Den så ganske ensom ut på den for øvrig knallblå himmelen. Vi snakker 28 grader i skyggen. Plussgrader. 26 pluss i havet. Rødehavet. Hvor man såvidt får satt foten uti før det kryr av fargerike fisker i alle fasonger og størrelser.

Jeg er vanligvis opptatt av å se og oppleve mest mulig kultur, kunst og historie når jeg reiser. Men denne gangen lar jeg historie være historie. Formålet med turen er å samle energi og slappe mest mulig av. Noe jeg selvsagt gjør med bøker.

Foreløpig har jeg endelig rotet meg til å lese ferdig Jo Nesbøs Panserhjerte. Absolutt godkjent om Harry Hole - langt ifra den beste, men absolutt bra!
Det siste jeg gjorde før jeg rømte landet var å kjøpe med Karl Ove Knausgård: Min kamp bd 1 hos Tanum på Gardermoen. Jepp. Jeg er på Knausgård-kjøret jeg også! 180 sider inn i boka er jeg ganske oppslukt av unge Karl Ove og hans liv.

Disse bøkene opptar nesten hele Norge å om dagen, har jeg en følelse av. Nå begynner det også å dukke opp mer balansert kritikk og interessant debatt rundt fenomenet. Øitteraturkritikerne har vært usedvanlig enige om hvor fantastiske disse bøkene er. Nesten overraskende enige? Jeg leste med stort interesse Jan Kjærstads innlegg i Aftenposten sist torsdag. Det kan dere lese her. Innlegget på bloggen Verden sett fra Sofienberg har også engasjert enormt. Flott innlegg og en staselig debatt med mange engasjerte lesere og synsere. Innlegget har til og med blitt gjengitt i Dagbladet! Har dere ikke lest den ennå? Gjør det davel!

Jeg klapper sammen macen og suller min lett solbrente kropp i retning restauranten.
Det er fortsatt 4 dager med ferie igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar