tirsdag 21. september 2010

Oslo Bokfestival

Det har vært en strålende fin helg for Bokfestival i hovedstaden! Værgudene var svært så samarbeidsvillige og badet Oslo i strålende sol størstedelen av helga. Fint var det!
For min del har helga mest av alt handlet om jobb. Sånn er det når man jobber i bokbransjen og hele byen skal farges BOK. Men moro har det vært allikevel!

Fredag fikk jeg besøk av Elin som bokblogger på Av en annen verden. Hun svippet innom forlaget for å få med seg noen bøker til et Bookcrossingarrangement som var planlagt lørdag. Veldig hyggelig besøk! 6 bøker fikk hun med seg, og såvidt jeg kan se er de allerede tatt vel vare på av noen leseglade sjeler.

Fotballag som hjalp forlaget med å dele ut flyers. Hurra for dem!

Lørdag var den store arrangementsdagen på forlaget. Klokken 12.00 braket det løs med Bok & Bolle-festival! Forfatterbesøk, artistbesøk og illustratørbesøk - mange aspekter rundt barneboka fikk plass på arrangementet. Forfatter Eldrid Johansen var ypperlig konferancier. Illustratør Anne G. Holt tegnet live på scenen, mens Inger Gundersen fortalte og sang om Karsten og Petra. Lisa Aisato og Anna Bache-Wiig tegnet og leste fra bildeboka Don Fridtjof, Vennebyen fra TV2 holdt show og Jon Ewo og Reidar Kjelsen underholdt med Otto Monster - med tidenes høyeste MONSTERBRØL! Forlaget ble i tillegg frekventert av Tassen, Mummi og Kurt. Det var ballonger! Det var fiskedamm! Det var sukkerspinn! Det var popcorn! Det var, selvfølgelig, BOLLER! Mange lykkelige små og store var innom på lørdag, totalt ca 2500 mennesker i løpet av 4 timer. Litt kaos til tider, men veldig, veldig moro.

Livet inni Cappelen Dammen. Der satt jeg deler av dagen. Hektisk!

16.14 var de siste ute av forlaget og alle frivillige startet med å forvandle lokalene fra BARN til VOKSEN. Klokken 17.00 skulle nemlig Litterært Voerspiel finne sted. Og da passer det best med en litt annen profil enn lyseblått sukkerspinn og oransje plakater. Jeg syns personlig vi var uhyre effektive - i samarbeid med personalet i kantinen - og fikk skiftet plakater, bokfokus og ikke minst KLÆR i løpet av 45 minutter. 17.00 var alt på plass og vi kunne trekke ut i passasjen utenfor forlaget hvor arrangementet skulle finne sted. Et glass rødvin i hånden føltes velfortjent etter å ha vært på jobb siden 10.00.

Gatas Parlament. Denne gangen med bidrag av Jester, i fravær av Don Martin.

Jon Øistein Flink leste lydpoesi fra sin kommende utgivelse Roger. Interessant prosjekt og noe som absolutt trekker litteraturen i en, i det minste for meg, ny retning. Så var det konsert med det som etterhvert har blitt forlagets husband: Gatas Parlament. YES! Atter en gang veldig, veldig bra. Det publikum som ikke rører seg når de gutta rapper - de lever ikke!

Erlend Loe leser fra Kurt kurér.

Til sist var det Erlend Loe som leste et utdrag fra sin nye bok om Kurt, Kurt kurér. Hysterisk morsomt! Og kanskje så langt fra en barnebok som du kommer i en barnebokredaksjon? Jeg skal personlig kose meg glugg med Kurt kurér! Og ungene mine? De skal få lov å lese den når de blir 18.
I tillegg minglet jeg litt med designerne Arne og Carlos, to særdeles hyggelige menn! De er profilerte innen mote og design og strikking, og er i år aktuelle på forlaget med en bok om strikkede julekuler - yes, du leste riktig: Strikkede julekuler! Hvis jeg kunne strikke, så hadde jeg strikket et helt juletre fullt! Nå gjør jeg jo dessverre ikke det, så jeg lurer på hvem jeg skal få til å strikke dem for meg. Litt glamour var det jo på et vis å slå av en prat med dem, disse motemennene.





Jeg tok en rask tur bort til bakgården hos Oktober forlag. Veldig vellykket opplegg også der! Dessverre var det aller meste av programmet over når jeg kom dit. Men det var veldig trivelig i en bakgård med presenninger trukket opp som tak. Takknemmelig nok, for når vi kom dit så pøsregnet det. Etter dette var faktisk kvelden over for meg. Med familiebesøk hjemme så hadde jeg ikke samvittighet til å ta turen videre til Litteraturhuset. Dessverre.

Søndag kom med enda mer sol! Og en mann som gjerne ville ut i marka for å sykle. Det var bare å pakke ungene i vogn og trille avgårde til byen sammen med dem. Jeg hadde i det siste håpet at jeg skulle få mulighet til å være med på bokbloggtreffet. Men med ungene på slep, så hadde jeg ikke roen eller samvittigheten til det. Jeg fikk uansett hilst på noen av bokbloggerne og selveste Virrvarr, Ida Jackson, etter hennes foredrag på toppen av Operaen. Interessant om blogging. Og kanskje mer velkjent for oss som allerede er "her ute"?

Etter dette trillet vi ned til Spikersuppa og alle bokteltene der. Og jammen satt ikke Cecilia Samartin der på scenen og samtalte med Arve Juritzen. Noen tusen tilskuere så det ut til. Og alle stilte seg i kø for å få signatur og litt nærkontakt hos Tanum etterpå. Merkelig opplegg det der, men skjønner jo at det er noe som treffer. Løp også på Mona Vetrhus fra NRK, som tilfeldigvis er en tidligere kollega av meg fra tiden i Bergen. Veldig hyggelig!

Etter avlevering av barn hjemme tok jeg meg endelig turen til Litteraturhuset. Der var det avslutningsfest for hele arrangementet og alle som på forskjellige måter hadde bidratt til arrangementet var invitert. Det var langt ifra folksomt, men en hyggelig forsamling av kjente, ukjente og etterhvert kjente fjes i bransjen. Uformell bransjemingling er det faktisk ikke så mye av, da det sosiale som oftest foregår i hvert enkelt forlags regi. Det var hyggelig å henge litt sammen med folk fra Aschehoug, Lydbokforlaget, Omnipax, ARK og etter hvert Press. Finfine folk - trivelig!

Så. For å summere. Det har vært en perfekt helg for en bokfestival. Men neste år skal jeg både ha mere fri og barnevakt! Aller mest tenker jeg på alle de arrangementene jeg ikke fikk gått på. Heldigvis har jeg god tid til å planlegge. 16.-18. september 2011 braker det løs på nytt!

4 kommentarer:

  1. Liker det jeg leser! Neste bokfestival må jeg jo klare å få med meg :-)

    SvarSlett
  2. Jeg skal ha ferie 16.-18.sept neste år, har jeg funnet ut;)

    SvarSlett
  3. Takk for bra omtale.

    Altså - er Anne Holt og Anne Holt to personer?

    SvarSlett
  4. Knirk: Anne Holt og Anne G. Holt er to forskjellige personer. Den ene er forfatter, den andre er illustratør:-)

    SvarSlett