onsdag 14. april 2010

Livet uten internett? Og: Ajvide Lindqvist på brettet.

Etter flytting til nytt hjem, så har jeg egentlig flyttet tilbake til 1993. Det vil si: Ikke noe internett og TV via antenne. Hvem ville vel ha tenkt at dette skulle være tilfelle i det herrens år 2010? Men fibernett og bredbånd legger seg ikke av seg selv, og den lille veistumpen vår er fortsatt uten.

Ingen krise. Egentlig. Men det betyr at oppdatering av mitt lille hjørne av verdensveven kommer litt sjeldnere enn vanlig.

Til gjengjeld gir det meg mer tid til å lese! Etter påske har det faktisk blitt litt fart over lesingen igjen, etter noen trege og litt lite inspirerte uker. I går fikk jeg tilsendt det svenske manuset av John Ajvide Lindqvists nye bok: Lilla Stjärna. Boken kommer ut på svensk i midten av mai, og skal utgis i Norge til høsten.
448 sider. Jeg tenkte at det skulle ta en evighet å komme seg igjennom. Nå, mindre enn et døgn senere, har jeg lest 228 sider. Som dere sikkert skjønner, så er dette foreløpig bra. Veldig bra!

Sjekk ut denne lille filmen som forfatteren selv har laget. Liker at han har med den skumle GB-mannen som figurerte i hans forrige bok, Menneskehavn...

8 kommentarer:

  1. JEg ville ALDRI overlevd uten internett :D Jeg skjønner ikke hvordan du får det til:P

    SvarSlett
  2. Jeg har nett på jobb. Men det er begrenset hva jeg får tid til av mer privat karakter. Og så bruker jeg finfine kafeer med nett.
    Men det er lettere å overleve uten enn hva man kanskje tror;-).

    SvarSlett
  3. Aha;) Ja, man venner seg vel sikkert til det etterhvert^^

    SvarSlett
  4. Jeg syns at den godeste John Ajvide Lindqvist er ALT for flink til å skrive skumle bøker, så jeg skal IKKE lese Lille stjerne - helt garantert. Sliter enda med posttraumatiske skader etter Menneskehavn.

    SvarSlett
  5. Lilla Stjärna er ute alt!
    Er halvveis, og det er meldt regn til helga :)

    Han er tilbake til "La den rette komme inn" - en oppvekstroman, tett innpå karakterene, hadde stått utmerket uten å blande inn det overnaturlige. Og du bare aner at det er der.

    SvarSlett
  6. Er det ikke GB-klovnen. Den som Maja var redd for som Hubba & Bubba flyttet rundt på xD

    Hva mener du med manuset? Hvorfor fikk du manuset til Lille stjerne? Er et manus kortere og mindre detaljert enn selve boken. Eller er det rett og slett hele boken i bare ark? Det forvirrer meg litt.. Hviket type manus?

    SvarSlett
  7. Æsj,boka kommer ikke før i januar på norsk :( Må kanskje lese den på svensk jeg da.

    SvarSlett
  8. Her var det plutselig trafikk igjen - sannsynligvis på grunn av Ajvide Lindqvists besøk i morgen. Kommentarer fra september som jeg ikke har svart på. Huff, så flaut...

    Intrige: Ja, det er definitivt GB-klovnen. Skummel. Jeg får noen ganger manus på svensk for å få lest bøker før utgivelse i Norge. Siden jeg jobber i Cappelen Damm, så spør jeg gjerne redaksjonen om å få manus av forfattere jeg er spesielt interessert i. Litt annen paginering på lesebrett enn i bokform, men ikke så langt unna slik det blir som bok.

    Boka er by the way fantastisk. Skummel og velskrevet. Gleder meg til å se ham på Litteraturhuset i morgen.

    SvarSlett