onsdag 13. mai 2009

Dette med blogging

Det hadde faktisk ikke falt meg inn at noen faktisk leser bloggen min - rent bortsett fra dere sympatiske få bokbloggere som kommer med hyggelige og oppmuntrende meldinger på innleggene mine.
Men det er klart at verdensveven er en åpen arena. Bloggen min er på en måte en liten planet i et stort univers. Selv om universet er uendelig er det alltid noen flinke oppdagere...

Tanken bak denne bloggen var for meg å holde følge med det som foregår i livet mitt og skrive meg gjennom noe av det som til enhver tid surrer rundt i hodet mitt. Mye av det jeg driver med har med bøker å gjøre, så sånn sett blir det en hel del bokprat.
Bøker har også den fantasiske tendensen til å gjøre meg ekstremt entusiastisk de gangene det klaffer, og da bobler jeg over av deleglede!
Men kanskje det er lurt å vente med entusiasmen til boken foreligger? Hva syns dere?
Jeg føler at ukens lekse er: spør først - blogg etterpå. Dette hvis boken ennå kun finnes i manusform og det er stund igjen til utgivelsesdato.
Det at noen nå vet hvem det er som blogger her har fått meg til å ta noen dagers pause for å tenke hva jeg vil med bloggen min. Jeg har vurdert det slik at stort sett har alle tilbakemeldinger jeg har fått vært veldig hyggelige og oppmuntrende. Så nå jobber jeg med å komme over den enorme flauheten og fortsetter å skrive.

4 kommentarer:

  1. hei bokdama, jeg har ikke fått med meg hva flauheten din skyldes, men det er selvsagt alltid lurt å tenke gjennom hva man vil med en blogg! Men uansett må jeg si at jeg synes entusiastiske innlegg er mye mer medrivende emm tørre, korrekte bokanmeldelser. Så skriv når du gløder, det er da det smitter! Men selvsagt uten å røpe noe forlaget vil vente med... Lykke til:-)

    SvarSlett
  2. Jeg har heller ikke fått med meg forhistorien her, men la deg til blant mine favoritter da jeg oppdaget deg i går, og det var nettopp for at det er første gangen jeg har sett at noen skriver om bøker som skal komme. Veldig artig, synes jeg, å få snuse litt på nyhetene på den måten.

    Ellers må jeg bare holde med Heklehatt om at det er mer givende å lese om noen som er engasjert i det de selv skriver. De bloggene jeg har fortsatt å lese over lengre tid er oftest de som har en personlig tone og der man kan ane personligheten bak, selv om de ikke bør være for private. De mer tørre og "flinke" litteraturbloggerne ligner mer vanlige bokanmeldere og tilfører derfor ikke så mye, som jeg ser det.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Jeg komer nok til å fortsette å lekke en del om kommende bøker. Må som sagt bare huske å sjekke at det er i orden:-). Syns det er veldig smigrende at det faktisk er folk som leser! Skal få opp farten på noen saker jeg har på gang...

    SvarSlett
  4. Hei Bokdama. Liker bloggen din veldig godt, og syns også det er spennende at du forteller om nye bøker. Som bokanmelder får jeg sperrefrist på bøker, det vil si at jeg får en bok, men jeg får ikke lov til å si noe om den før en gitt dato. Forlagene er jo ofte veldig strenge på det, så det kan jo hende at noen på jobben din kan reagere hvis du blir for detaljert?

    SvarSlett