mandag 2. mars 2009

Johan Theorin: Nattfåk

Jeg likte veldig godt Johan Theorins første bok; Skumtimmen. Da jeg leste om hans nye bok på www.bokhora.se så måtte jeg selvsagt lest den også.
Et par med to små barn flytter fra Stockholm til Öland. De har kjøpt en gammel eiendom ved to fyrtårn. Paret har som hobby å pusse opp hus og har planlagt å pusse opp den gamle eiendommen hus for hus.
Det går ikke helt som planlagt. Tragedien rammer ganske tidlig i boken - jeg kan ikke si hva som skjer, da det helt klart ville spoliere leseropplevelsen for noen - og vi skjønner at det finnes flere på gården enn bare hovedpersonene.
Boken tar for seg en god del overtro og myter fra Öland. Mye har å gjøre med havet, ånder og ikke minst været. Boken er til dels en vanlig politiroman og til dels en spøkelseshistorie. Man blir raskt dratt inn i begge delene og den er til dels virkelig spennende!

Jeg ble akkurat som en av damene i Bokhora slått av likheten til John Ajvide Lindqvists Människohamn - en annen virkelig god thriller som er tuftet på det overnaturlige. Egentlig helt utrolig at de to forfatterne har skrevet hver sin bok som er så lik hverandre samtidig. Hvis jeg skal velge en av de to så velger jeg med Människohamn, selv om Nattfåk er en bedre krim.
Enda noen anbefalinger til påske altså!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar