søndag 29. mars 2009

En nydelig trist historie

Da har jeg debutert med å lese et helt manus på mitt nye lesebrett. Boken var Gayle Formans nydelige lille bok Hvis jeg blir - den er planlagt utgitt høsten 2009.
Boken er klassifisert som ungdomsbok, men jeg føler den godt kan leses av alle aldre. Det var forresten et fint innlegg om bøker for alle aldre på http://www.bokhora.se/ for en tid tilbake - anbefales å ta en titt på det!

Mia er 17 år og vokser opp i en flott og relativt alternativ familie. På grunn av et heftig snøfall ender familien på fire opp med å få en uventet fridag. Istedet for å bli hjemme bestemmer de seg for å dra på biltur, noe som skal vise seg å være skjebnesvangert. Bilen kræsjer og plutselig befinner seg Mia i en situasjon hvor hun på en måte er bevisst utenfor kroppen sin. Hun ser foreldrene ligge døde og ser sin egen hardt skadde kropp bli ført avgårde i ambulanse. Og hvor er lillebror?

Forfatteren greier å elegant føre oss inn i en handling som foregår mellom liv og død. Mia er hele tiden til stede og opplever det som skjer som en slags tilskuer. Samtidig ser hun tilbake på livet sitt, opplevelser sammen med familien, hennes lidenskap for chello, forholdet til bestevenninnen og ikke minst forholdet til kjæresten Adam.

Hun skjønner etterhvert at det er hun selv som bestemmer hva hun skal gjøre. Skal hun gi opp og dø - eller skal hun bli og leve?

Dette er godt skrevet og selvsagt en både fin og trist historie. Jeg kan tenke meg at dette kan passe godt for dem som er litt hektet på Twilight, da kjærlighetshistorien mellom Mia og Adam er veldig følsomt beskrevet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar