søndag 22. februar 2009

Krim til påske?

Det er jo en stund igjen til påske, men jeg er igang med å lese meg litt opp . Det er et merkelig fenomen dette med nordmenn og påskekrim. Men det er definitivt etablert! Når jeg jobbet i bokhandel var det helt opplagt at vi måtte bunkre opp med all slags krim og da spesielt de som kom best ut i Aftenpostens store krimoversikt.

Noen av mine krimanbefalinger før påsken er følgende:

Torkil Damhaug: Døden ved vann - ypperlig psykologisk krim med interessant persongalleri. For dem som liker at krim som ikke nødvendigvis følger oppskriften.

Chris Tvedt: Rottejegeren - mer klassisk krim med advokat i hovedrollen. Trekker linjer tilbake til 2. verdenskrig og skjulte agendaer i motstandsbevegelsen. Gode scener som kan minne om både Villmark og Ondskapens hotell. Spenning som holder helt til siste side. Deenne utkommer i begynnelsen av mars.

Robert Wilson: Et lite drap i Lisboa - fortsatt en av de aller beste krimene jeg har lest. Paralelle handlinger som elegant knyttes sammen til slutt.

Harlan Coben: I den skogen - har fått full pott i flere anmeldelser og jeg skal straks få lest den...

Stieg Larsson: Menn som hater kvinner - ja, det er kanskje en selvfølge? For meg fungerte krimplottet veldig godt med "lukket-rom" problematikk. Jeg liker selvsagt også Salander og Blomqvist som personer. Bok 2 og 3 i samme serie var ikke noen stor hit for meg, så fortsett hvis du har lyst...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar