lørdag 29. oktober 2011

En deilig hektisk musikkuke

Den kommende uken blir sånn passe hektisk - på konsertfronten. Det er nemlig ikke få band som har funnet det for godt å komme innom Oslo denne uken.

Første konsert ut er den amerikanske singer-songwriteren Gillian Welch, som spiller konsert på Rockefeller på mandag. Dette er damen som inspirerer norske artister slik som Marit Larsen med sin down to earth Bluegrass Americana. Her er en litt snodig video til låten Hard Times
På torsdag er det Bon Iver som står for tur (bandnavnet uttales by the way på amerikansk engelsk, ikke med fransk uttale, slik mange tror siden det betyr gledelig vinter på fransk).
Med konsert på Sentrum Scene vil dette bli en intim og sannsynligvis uforglemmelig konsert. I år er nok Bon Iver et av de bandene jeg har hatt mest på repeat, så det blir fint å se Justin & co live. Her, låten Calgary. På lørdag skal jeg se svenske Dungen på Rockefeller. Jeg så dem sist på Parkteateret i desember i fjor, en skikkelig kul konsert hvor høydepunktet muligvis var en coverversjon av Foreigners klassiske 80-tallshit I wanna know what love is. 
Her er et liveopptak med de prog-psykadeliske-folkrockerne hvor de spiller en av mine favorittlåter: Du är för fin för mig. Jeg avslutter uken med enda en intimkonsert av det uvanlige slaget. Fleet Foxes spilte en riktig så fin konsert på Øyafestivalen i august, men jeg tenker at Sentrum Scene er en mer riktig scene for denne gjengen. Tipper det blir en hyggelig konsert. Kos, rett og slett. På søndag. Mykonos er fortsatt en av mine absolutte favoritter av dette bandet. Det passer fint akkurat nå, når jeg trenger å drømme meg vekk til sol og varme. Så
Finfin uke, med andre ord. Hvis jeg også rekker å se Drive på kino så vil jeg være storfornøyd. Og jeg ser ikke bort i fra at det fortsatt blir tid til litt boklesing. Jeg har akkurat fått Erlend Loes nye bok Fvonk i hende. Og den må leses. Nå.

God uke, dere!

PS: Du finner disse bandene i Spotify hvis du bruker det.

3 kommentarer:

  1. Jeg har fått spørsmål om hvor jeg har det fra at Bon Iver uttales på amerikansk. Vel. Justin Vernon sier det i det minste slik selv, og han er litt sjefen for hva som blir riktig da;-)?

    Hvis du har konto i Wimp kan du høre det her: http://wimp.no/playlist/4bb2b285-ba41-4eb6-addc-0cf61b54ea50 Låt nummer 8, ca 50 sek inn.

    SvarSlett
  2. Jeg henvender meg her igjen. Sorry!(Det er ikke SÅ mange som leser våre blogger og kommentarer.)
    Kan du sjekke i ditt forlag, siden du er min bokdame, om det er dødfødt å lage en biografi omkring 'Odd Eidem og hans tid'. Kan bli underholdende. Men som sagt; kanskje ikke særlig innbringende for hans gamle forlag, - som var Cappelen.
    Enken gjorde jo et forsøk. Men dessverre dårlig publisert og markedsført, og aldri redigert.
    Han fortjener bedre. Jeg tenkte jeg kunne gjøre det bedre. Men jeg trenger ett år (100 års jubileum + forlags treghet + en garanti for at de vil ha produktet) til å fullføre.
    For å si det på en annen måte, Anette:
    Skal jeg kaste bort et år av mitt liv for noe som ingen vil ha ?
    Du er jo proff. Kan du sjekke med rette vedkommende innen forlaget, om det er noe vits i
    bare tanken. ?!

    SvarSlett
  3. Sier kanskje litt om hvor sjelden jeg er innom og leser kommentarer Geir, siden jeg ikke så dette før nå;-).
    Foreslår at du lager et synopsis til bokprosjekt. Så kan du enten sende det inn til redaksjonen på vanlig måte, eller komme innom på Redaktørens hjørne og snakke med en av redaktørene? Redaktørens hjørne finner sted på forlaget hver torsdag fra 16-17 og det er ofte folk fra dokumentarredakjonen tilstede.

    Jeg er uansett enig i at det er lurt å få antatt prosjektet før du bruker et år på det;-).

    SvarSlett