torsdag 21. april 2011

Et bokhandlerbesøk i Brisbane, Australia

The Avid Reader i Brisbanes West End. Foto: Anette S. Garpestad
Vi har ankommet Brisbane. Siste stopp på vår australske roadtrip. Bobilen (eller: The White Whale, som vi har navngitt den) er avlevert. Nå er vi på besøk hos venner av oss i et hus på påler i Corparoo. Deilig å være litt i ro. Litt forsiktig sightseeing, men mest av alt deilig lat liv på terrassen. Vi har sett gekkoer og svære flaggermus. I går kveld fikk vi besøk av en possum. Han holdt meg med selskap mens jeg drakk litt australsk rødt og leste. Fint.

Min gode venninne Inger Lise vet hva jeg liker. Hun tok meg like godt med direkte til den superhyggelige bokhandelen The Avid Reader i Brisbanes West End. Det er en bokhandel som minner mye om Tronsmo i utvalg og størrelse. Helt klart en bokhandel for bokelskere. De ansatte var veldig opptatt av å snakke med kundene og ville gjerne komme med tips. Jeg brukte en pen sum dollars på bøker, kort og annet realtert som et bokmenneske kan føle behov for. Slik som en vannflaske med Jack Kerouacs On the Road i Penguin-design. Sånt må man like.
Fine vannflasken. Kjekt å ha. Foto: Anette S. Garpestad
Og så. Etter at man er ferdig med å browse i hyller og på bord. Da er det bare å trekke ut i den deilige bakgården og slappe av med litt deilig kaffe, en kakebit eller lunsj. Trenger jeg å legge til at personalet i den bittelille kaféen også var veldig hyggelig? For et fint sted, rett og slett. Anbefales!
Dagens fangst, med junior i bakgrunnen. Ungene digget også The Avid Reader, by the way. Foto: Anette S. Garpestad
Etter noen timer i bokhandelen tok vi oss en tur til Gallery of Modern Art (GOMA) hvor ungene kunne fryde seg over Kids festival. Hele det gigantiske anlegget var fullt av utstillinger og workshops beregnet på barn. Blant annet en 3 etasjer høy sklie og et stort rom fullt av lilla balonger. Ja: Mor frydet seg også!

Nå er vi på vei ut i regnskogen. Vi har lovet ungene at de skal få se litt jungel før vi drar. I dag er siste sjanse. I morgen: fly til Bangkok. Australiaeventyret er snart over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar