onsdag 9. september 2009

Tore Rems biografi om Jens Bjørneboe er ute i butikk!

Sperrefristen på Tore Rems bok Sin egen herre ble selvsagt brutt, og anmeldelse var på plass i VG i går.
Litt spesiell anmeldelse av godeste Sindre Hovdenakk, hvor han presterer å reagere på at det tar 287 sider før Jens Bjørneboe debuterer som forfatter. Jeg trodde vitsen med en biografi var å få vite mer om personen biografien omhandler? Sånn sett er det jo greit å vite at Bjørneboe også hadde et liv før debuten som forfatter. Hovdenakk konkluderer med terningkast 4 i en anmeldelse som må regnes som stort sett positiv.

I dag har det vært virkelig flotte anmeldelser i Aftenposten og Dagsavisen. Med overskrifter som Ambisiøs og vesentlig og Omfattende, detaljrik og utmerket biografi om forfatterlegende så må jeg si at dette lover meget godt! Anmeldelsen i Dagsavisen var reflektert og svært god.

Når sperrefrister blir brutt så må forlaget se å få ut bøker i en feiende fart. Såvidt jeg vet skal boken nå være tilgjengelig i de fleste butikkene på Østlandet. Før fredag skal den også ha nådd den ytterste nøgne ø - forutsatt at det er en bokhandler der.

Jeg har fortsatt ikke fått lest boken. Gleder meg til å være tilbake på plass på forlaget i løpet av dagen i morgen slik at jeg kan få sikret meg boken før helgen. Men hvordan jeg skal ordlegge meg for å få familien min til å synes det er OK at jeg setter meg i et hjørne og leser 600 sider forfatterbiografi, når jeg allerede har vært bortreist i 4 dager denne uken...det er spørsmålet....

PS: Hvis noen lurer, så kan jeg melde at det blåser full storm i Bodø.

2 kommentarer:

  1. Hvis det blåser full storm ute, er det i seg selv grunn god nok til å holde seg inne med en tjukk forfatterbiografi. Men asosialt er det, så det spørges om du ikke skal prioritere familien i første omgang.
    Nå får jeg håpe "Sin egen herre" også snart finner veien til min postkasse.

    SvarSlett
  2. Hadde jeg bare hatt boken her og ikke hatt enda et bokmøte i kveld, så hadde stormlesing absolutt vært tingen.
    Kanskje jeg må sende min ektemann på byen på lørdag;-)...

    SvarSlett