fredag 20. februar 2009

Blekkhjerte - en godbit for alle aldre!

Da har jeg akkurat lagt fra meg Cornelia Funkes Blekkhjerte. Boken er den første i en trilogi som oppfølges av Blekkblod og Blekkdød - jeg skal sporenstreks skaffe meg begge! Boken handler om Meggie på 12 år og hennes far Mortimer. Far og datter har et fantastisk forhold til bøker; her snakker vi stor kjærlighet! Mortimer lever av å restaurere gamle bøker, Meggie lever så og si av å lese dem. Kjærligheten til bøker beskrives svært godt av forfatteren og jeg aner at hun selv er rimelig librofil.
Meggies mor Teresa har vært forsvunnet i 9 år og det viser seg etter hvert at det er som en konsekvens av Mortimers evner. Han kan nemlig gjøre skapninger fra bøker levende, noe som kan være ganske eventyrlig. Men hver gang det kommer noe ut av en bok, så forsvinner også noe fra vår verden inn i den samme boken. Mortimer har alltså lest Teresa inn i boken Blekkhjerte og har siden det fortvilt forsøkt å gjøre det ugjort uten hell.
Det vister seg ganske fort at noen av de skapningene som kom ut av Blekkhjerte, samtidig som Teresa forsvant inn i den, er alt annet enn vennlige. Vi møter de onde Capricorn og Basta som gjør livet surt og vanskelig for Meggie og Mortimer, eller Trolltunge som de kaller ham. Vi møter også mange andre personer og skapninger, både kjente og ukjente. Det er et godt håntverk å knytte dem alle sammen.
Dette er en fortelling om fortellinger og magien de utfører når de drar oss langt inn i seg. Men hva skjer når fiction blir virkelighet? Det er spennende at Funke har valgt å legge handlingen til vår tid, da kontrastene blir større på den måten.
Selv om jeg er begeistret så må jeg si at boken er vel lang. Den kunne med hell ha vært slanket minst 100 sider. Det er en god del gjentagelser og lange sekvenser som virker unødvendige da man vet hvor fortellingen er på vei.
Denne boken er lansert som en ungdomsbok men er så absolutt en bok for alle som er begeistret for fantasifull litteratur! Filmen basert på boken har premiere i april, det skal bli spennende å se hva de har fått til! Hele trilogien foreligger nå også i pocketutgaver - løp og kjøp!

1 kommentar:

  1. Hei :) Jeg ELSKER Blekkbøkene fordi jeg kjenner meg igjen både i Mo og Elinor som bokelsker. Dessverre har jeg et av Elinors mer slitsomme trekk, nemlig at jeg helst vil ha innbundne bøker... Hvorfor finnes ikke Blekkhjerte å få kjøpt i innbundet form lenger?

    Har sjekket brukte bøker, nettet og har ringt rundt tilfelle noen butikker skulle ha den liggende, men ingen har den. Har du noe forslag til hvordan jeg kanskje kan finne den?

    Hilsen Fortvilet Bokjeger

    SvarSlett