søndag 14. februar 2010

Enkät

Damene på www.bokhora.se har i det siste svart på denne "enkäten", som det så fint heter på svensk. Tenkte det var på tide å bringe den over grensen - her er det flere fine spørsmål og en del refleksjoner som må til. Både i rollen som blogger og som leser.

Som leser er jeg: Introvert og oppslukt. Effektiv. Ikke særlig kresen, men har ikke tålmodighet til alt for kjedelige bøker. Superemosjonell! Gråter, ler og hisser meg opp sammen med karaktene i bøkene.
Som blogger er jeg: En linedanser. Balanserer på knivseggen mellom privatliv og jobb. Men relativt impulsiv tross alt.
Sist leste bok: Helene Guåker: Kjør! Debutant som utkommer på forlaget i vår. Fin bok!
Sist kjøpte bok/bøker: Lorna Byrne: Angels in my hair og Matthew Kneale: When we were Romans
Favorittkrimforfatter: Jo Nesbø, Håkan Nesser (tidlige bøker), Gert Nygårdshaug.
Jeg leser alt av: Neil Gaiman, Gert Nygårdshaug, Haruki Murakami, Roy Jacobsen, Sonya Hartnett, 
Jeg leser helst ikke (genre/forfatter): Selvutviklingsbøker og romaner med samme tilsnitt. Vel macho thrillere a la Clive Cussler.
I hylla for faglitteratur leter jeg etter: Biografier, gjerne om forfattere. 
I tillegg til norsk leser jeg gjerne: Engelsk og svensk.
Øverst i min å-lese-stabel ligger akkurat nå: Belinda Starling: Bokbindersken. Stabelen består av 50% pocketbøker/tegneserier som ligger på nattbordet mitt, og 50% av manus som ligger på lesebrettet mitt. Det er mye jeg føler at jeg "må" lese, men også mye jeg har lyst å lese som ikke er jobbrelatert. Viktig for leselysten at det blir relativ lik fordeling mellom lyst og jobb - selv om mye av det jobbrelaterte faller inn under lystkategorien.
Øverst på min bok-ønkeliste akkurat nå: Karl Ove Knausgård Min kamp bd 3 og bd 4. Fortsatt på kjøret, selv om jeg ennå ikke har tatt meg tid til å lese ferdig bd 2. Leste noen av lekksjene som ble lagt ut på nett fra bd 4 - bra greier! Folk må gjerne være kritiske, men jeg liker.
På antikvariater leter jeg etter: Gamle reiseskildringer og klassiske barnebøker. Mest av alt går jeg rundt og snoker. Liker bøker med et levd liv og syns det er sjarmerende å finne eksemplarer med spor etter de som har lest dem; notater, fingeravtrykk, små tegninger etc.

Nå er jeg nysgjerrig på DEG! Svar under eller på din egen blogg:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar