torsdag 1. oktober 2009

En nydelig trist bok

Noen bøker er bare så nydelige. De går rett i hjertet og blir der.
Alf Kjetil Walgermos Mor og far i himmelen er en sånn bok. En vakker liten perle om store og vanskelige ting. Fortalt som en bønn fra lille Maria til Gud.

"Gud. Er mamma og pappa blitt englar no? Bur dei der oppe på skyene dine? Dersom mamma og pappa er blitt englar, må du sende dei ned hit til jorda. Då kan dei passe på meg her. Mamma kan be for meg. Og pappa kan stå vakt."

Det er korte sekvenser med store tanker om vanskelige ting. Blandet med livet til Maria, mormor og morfar. Vennene på skolen og julespillet. Og ikke minst tankene på tro, rett og galt og sorgen til et lite barn.

Boken er også effektfullt illustrert av Øyvind Torseter, noe som gir teksten akkurat den ekstra dimensjon den fortjener.

Redaktøren for boken fortalte meg allerede i vår at han hadde fått dette manuset og umiddelbart hadde visst at det bare var å utgi det. "Manuset var ferdig. Jeg trengte ikke å jobbe med en eneste setning eller endre et eneste puktum. Det var helt perfekt.".
Nå føler jeg meg litt tullete over å ikke ha lest det nydelige manuset allerede da. Det burde jeg.

Oppfordrer herved alle andre: Les denne nydelige boka!

2 kommentarer: