fredag 9. oktober 2009

Det beste stedet å lese

Det å lese er tilsynelatende noe som krever konsentrasjon og stillhet. Noe som krever tid til at vi fullt og helt skal få anledning til å ta til oss det skrevne ord. Derfor syns jeg det er facinerende at det steder jeg ser aller flest lesere er på t-banen. Denne skramlende, bråkende, trange og lite private frakten av mennesker fra A til B er et skue av variasjon innen forskjellig lesing. Bøker er et av de absolutte favorittene innen: sysler-under-transport. Andre sysler-under-transport som er populære er: Avislesing og lytting på musikk.

Jeg får ofte spørsmålet: Hvordan greier du, som er småbarnsmor, fulltidsarbeidende og enda litt til og til dels student, å få tid til å lese så mye som du gjør?

Svaret er 22 minutter til jobb, 22 minutter fra jobb og i tillegg evetuell ventetid før t-banen dukker opp. Det er som regel alltid en bok i sekken min. Den samme som jeg frakter Macen min i, og resten av min organiserte hverdag i form av en stor rosa kalenderbok. I tillegg har jeg lesebrettet mitt fullt av manus, slik at det alltid er variasjon tilgjengelig.

Minst en halv times lesing før jeg sovner om kvelden, bidrar også til at det går unna. Mine foretrukne lesesteder er altså t-banen og senga. Hvor leser du helst?

6 kommentarer:

  1. Jeg leser i godstolen min eller i senga. Av og til også på café, men da må det være en svært engasjerende bok for at jeg skal klare å henge med uforstyrret av all støyen. Og på fly og tog får jeg lest litt. Ordet "strandlektyre" er meningsløst for meg. Jeg får, i motsetning til alle andre, ikke lest på stranden. Altfor varmt! Jeg må ha det så stille som mulig når jeg leser, bare klassisk pianomusikk går an å høre på da.

    SvarSlett
  2. Dårleg med trikk og t-bane i nord, men bussen er fin. Og kafeen. Eg kan lett finne på å lese mens eg går, men ein sofa er best. Er boka god nok, kan huset rase saman utan at eg får det med meg. Veit at mange les på senga, men der melder eg pass. Armar som visnar av blodtap er ikkje mi greie.

    SvarSlett
  3. Veldig gode innspill! Jeg leser kanskje aller mest på reise. Fly og tog. Men buss er umulig for min del da jeg blir seriøst bilsyk.

    Beste kafélesingen min var Neil Gaiman: American Gods. 4 timer i strekk på en Starbucks i London.

    SvarSlett
  4. Jeg leser overalt, og min store sorg er at jeg ikke kan lese i bil eller buss, for da blir jeg så hinsides bilsyk. De beste lesestundene har jeg i helgene, tidlig om morgene, mens de andre sover. Det er det beste som finnes, å våkne kjempetidlig, gjerne i 6-7 tiden, strekke hånden ut til nattbordet og ta frem boken. Og vite at de andre sover kanskje helt til 10.

    SvarSlett
  5. Når jeg en sjelden gang reiser kollektivt, på kafe, før jeg sovner om kvelden (er avhengig av å lese minst en halvtime!), i godstolen - i det hele tatt der jeg har en ledig stund...

    SvarSlett
  6. Legger meg tidlig og leser, det slår aldri feil at det er mye bedre enn å se på tv! Tog og fly er er helt magiske steder å lese på - som om forflytningen inn i boken får en ekstra dimensjon...

    SvarSlett