Sist onsdag var jeg invitert på et foredrag. Stedet var Gyldendal forlag og temaet for foredraget var: Kan e-boka rocke en urokkelig forlagsbransje.
Foredragsholder var Thomas Gramstad fra Elektronisk Forpost Norge, og bakgrunnen for invitasjonen hans var en artikkelen ved samme navn som han hadde skrevet i Bok og Bibliotek i november 2008.
E-bøker og e-bøkers umiddelbare fremtid var det første Gramstad tok opp. Han mener at bokbransjen atter en gang kommer til å oppleve et mageplask med e-bøker på grunn av holdningen til at det må være kopisperre på dem og begrensningene i brukervennlighet som dette gir.
Premissene han legger til grunn er blant annet den økende informasjonsmengde som vi utsettes for og som konkurrerer om vår oppmerksomhet. At du sitter og leser dette er et bevis for akkurat det - kanskje du heller burde lese en bok?
Større og billigere digital lagringsplass og større og billigere bredbånd er andre elementer som gjør vår digitale hverdag mer lettvint. At vi kan lagre mye informasjon på veldig liten plass er også utslagsgivende. Hvem eier ikke en iPod med plass til mengder med musikk?
Nye teknologier vil gjøre det enklere for oss å lese digitalt og vår tekniske kunnskap øker for hver dag. Noen av oss er tekniske dinosaurer, mens generasjoner som vokser opp i disse dager kommer til å få tekonologien og den digitale hverdag inn med morsmelka. Kopisperrer vil etter hvert være et fremmedord for generasjoner som vokser opp.
Gramstad tror også mer på e-Paper enn på lesebrett. Litt selvmotsigende i den overveldende informasjonsstrømmen mener Gramstad at mennesker vil trekke seg vekk fra tilgjengeligheten og online-livet for å lese tekst. Jeg må si meg delvis uenig med ham, da jeg tror vi beveger oss i en retning av verktøy som integrerer alle slags medier og kommunikasjon i ett. Men at dette også kan være et verktøy vi velger å være off-line med når vi eventuellt leser. Hvem som får rett vil fremtiden vise.
Mye av foredraget var holdt rundt spørsmålet: kopisperrer eller ikke kopisperrer på e-bøker. Med bakgrunn i musikkransjens erfaringer og erfaringer fra forfattere og forleggere som har lagt ut bøker med så kalte frie lisenser. Altså publikasjon på nett hvor hvem som helst kan laste ned åndsverket uten å betale for det.
I følge Gramstad var erfaringene at dette også førte til økt boksalg i fysiske bokhandlere. Dette gjør meg svært betenkt, fordi det er en påstand som kun baseres på erfaringene til noen etablerte navn som i tillegg er en del av nettsamfunnet som har holdt på med nedlasting og fildeling i årevis. Cory Doctorow er forfatteren som trekkes frem som det beste eksempelet på at frie lisenser fungerer.
Men så er det spørsmålet: Hva skal forleggerne holde på med i fremtiden? La oss si at vi får en tilværelse med frie lisenser på e-bøker, og at hvem som helst faktisk kan publisere bøkene sine på nett. Hvordan skal forfatterne kunne leve av å skrive? Blir det bruk for forlagene i det hele tatt?
Svaret på dette er i følge Gramstad at forlagene fortsatt vil jobbe redaksjonelt og kanskje mest av alt med markedsføring. Jobben blir å finne frem i jungelen av utgivelser og sørge for å finne de gode bøkene - i grunnen akkurat som et forlag jobber i dag? Men hva med salg? Hvordan skal bøkene nå leserne?
Gramstad ser også for seg at forfattere i fremtiden må basere seg på engangsutbetalinger i stedet for royalty pr. solgte bok. I tillegg må forfatteren gjøre andre ting; holde foredrag, drive skrivekurs, jobbe som redaktører for andre forfattere etc. I Sverige er det allerede en utvikling i den retningen. Men det poengteres at det er de mest kjente navnene som bookes. Her er en artikel fra Sydsvenskan om temaet.
Javel? Hva med tiden det tar å jobbe frem et litterært verk? Hva med de forfatterne som er introverte og kanskje ikke føler seg komfortable i en setting hvor de skal stå på en scene eller jobbe med å lære vekk kunsten sin? Hvis dette hadde vært forutsetningene de siste 100 år, så kunne vi ha laget en lang liste over bøker som aldri hadde funnet veien ut av skrivestuene!
Såvidt jeg skjønner det så innebærer frie lisenser også at forfatteren gir enhver annen person rett til å endre i verket. At dette kan være hensiktsmessig innen forskning, faglitteratur og oppslagsverk er en ting. Der vil det være grunner til å endre litteraturen fortløpende. Men hva med det kunstneriske verket som er en skjønnlitterær bok?
Gramstad er en av de fremste forsvarerne av frie lisenser, dette gjør at det å ha et foredrag basert på hans meninger ender opp med å bli unyansert. Jeg kunne heller ha ønsket meg et foredrag med en person for og en person mot kopisperrer som holder hvert sitt innlegg og så debatterer på grunnlag av det. Det hadde vært mye mer interessant for oss skarve forlaggere som satt der ettermiddagsslitne og kanskje ikke fullt så engasjerte som vi burde ha vært? Temaet er stort og det er vanskelig å motargumentere når man ikke nødvendigvis har den tekniske innsikten?
Etter at foredraget var ferdig så var jeg litt matt. Og jo lenger tid det gikk så måtte jeg innrømme at jeg var skikkelig provosert. Jeg har vært veldig fra og til på hva jeg mener om kopisperrer på e-bøker. Tilgjengelighet og brukervennlighet som viktige grunner til å ikke ha kopisperrer. Sjansen for at kopisperrene allikevel blir brutt er også et argument.
Etter dette foredraget må jeg faktisk si at jeg har blitt FOR kopisperrer. Dette fordi jeg ser det som den eneste muligheten til at forfatteren i det minste kan prøve å ha kontroll over sitt eget verk. Det må være mulig å registrere salg av bøker også i den digitale virkeligheten. Amazons Kindle er et eksempel på at man kan ha suksess med et lukket system, så det må være mulig å finne noe som ligner? Det blir helt sikkert vanlig med piratkopierier av bøker. Men jeg velger å tro at det er mindretallet som velger den løsningen. Kall meg gjerne naiv. Men skal vi ha en videre fremtid med god litteratur, så må forfatterne kunne leve av det de produserer.
Vi følger nå spent lanseringen av e-bokløsninger i Sverige. Siste innlegg her. Hva som skjer i Norge må vi vente og se. Vi vet at det jobbes, men foreløpig slipper ikke mye informasjon ut fra gruppene som skal finne løsningene.
Så hva mener dere om kopisperrer på e-bøker? Hvordan ser dere for dere fremtiden for litteraturen i den digitale hverdag?
Bra innlegg!Interessant tema og så bra at du deler. Ble litt "tatt på senga" her, for må innrømme at når det gjelder musikk har jeg hatt en litt slappere holdning, men selvfølgelig - skal kunstnere, musikere, forfattere leve av det de produserer så sier jeg som deg at kopisperre må til. Spennende med utviklingen. Jeg selv er veldig glad i bøker, papirbøker, å ha de rundt meg, på bord og i hyller...
SvarSlett