torsdag 5. mai 2011

Blogg. Kan man jobbe med det?

Aktiviteten her på bloggen har vært lav i vår. Fra å blogge flere ganger i uken i nesten to år, har jeg avspist leserne med innlegg i snitt annenhver uke. Det er på tide med en liten forklaring.

Da jeg startet bokbloggen min i 2009 var det mest av alt for å finne ut hva blogging var. What´s the Hype? Omtrent samtidig sjekket jeg ut andre av de nye sosiale mediene, slik som Twitter. Facebook ble utforsket for å finne ut nye måter å kommunisere på. For det er det vi gjør. Vi kommuniserer på en relativt ny måte. Overkommuniserer, syns noen. Men dog. Kommunikasjon.

Det er ikke fritt for at denne måten å kommunisere på passer meg godt. Jeg liker det. Jeg syns det er morsomt, interessant og det gir meg mye. Mange av de jeg har møtt i de sosiale mediene - om det har vært ren digital kontakt eller mennesker jeg har møtt IRL som resultat av bloggingen og twitringen min - har vært med på å utvide horisonten min. Verden har blitt større. Og mindre.

Da Cappelen Damm bestemte seg for å virkelig ta tak i å lage en strategi for tilstedeværelse i de sosiale mediene - i motsetning til den veldig morsomme, men langt i fra planlagte aktiviteten som noen av oss som jobber for forlaget har drevet med de senere år - så var jeg heldig nok til å være med på laget. Det har vært et overskuddsprosjekt som egentlig ingen av oss som var involverte hadde tid til. Men vi fikk det til. Planer ble laget. Strategier kom på plass. Entusiasme ble tent. I en organisasjon som den vi har i Cappelen Damm så er det meste mulig. Folk har lyst. Men det er en stor organisasjon.

Som jeg har sagt før. Jeg har en av de kuleste jobbene på en av de kuleste arbeidsplassene. At jeg i tillegg har fått lov å utfolde meg i arbeidstiden med det som egentlig er en hobby, er ganske fantastisk.

Allerede i begynnelsen av 2011 startet jeg opp små minikurs i Twitter for ansatte på forlaget. Morsomt og spennende. Så ble det besluttet at forlaget skulle starte forlagsblogg, noe jeg har hatt ønske om i lengre tid. En skikkelig kul en. En forlagsblogg som ikke helt ligner på noen andre forlagsblogger. En som viser alle aspektene av et forlag. Fra forfatterne via redaksjonene, produksjon og design. Helt frem til lansering og markedsføring av en ferdig bok.

Helt fra skissestadiet har jeg vært med og jobbet med den nye forlagsbloggen, som en del av et team. Vi har tegnet og tenkt. Snakket med folk. Hvem skal blogge? Hva skal vi blogge om? Må alt som publiseres være forlagsrelatert. Hva med de tekniske tingene. Kan vi få en boks der og en kalender der, og kan den fargen der være en tanke dypere?

Så dro jeg på ferie og overlot hele prosjektet til kollegaene mine. Kanskje ikke noe jeg ville ha gjort hvis jeg hadde visst om dette i høst. Men ferien var nå en gang planlagt og billetter var kjøpt. Det var bare å stole på at dette ville gå helt fint uten meg i en måneds tid. Det har virkelig gått helt fint.

Resultatet av all jobbingen har blitt en forlagsblogg som ingen har sett maken til. I det minste ikke jeg. Før nå. Den heter Forlagsliv og består av en nyhetsblogg hvor man finner aktuelt stoff om ting som foregår på Cappelen Damm-huset og i forbindelse med våre utgivelser. I tillegg fungerer Forlagsliv som en bloggportal inn til i overkant av 20 personlige blogger, skrevet av ansatte på forlaget. Vi har også en egen gruppe som heter Forfatterliv. Her kommer de av våre forfattere som ønsker det til å blogge på egne personlige blogger.

Og hva med meg da? Jeg har fått den ærefulle oppgaven å jobbe som redaktør for bloggen. Jeg jobber med blogg. Og Twitter. Og Facebook. Og alt annet jeg kan komme på av plattformer for digital kommunikasjon. Mål: Få enda flere mennesker til å lese enda flere bøker. Kan man gjøre det via nettet? Det tror jeg man kan.

Svaret er altså ja. Man kan jobbe med blogg. Hobbyen min har blitt jobben min. Det ville jeg aldri trodd i det jeg satte meg ned og skrev dette innlegget i februar 2009. Men sånn er det nå. I 2011.

Hva skjer nå med Bokdama? Bokdama skal fortsatt være min private blogg. Den hvor jeg legger ut bokomtaler av alle typer. Hvor jeg snakker om bokhyller og bokmøbler. Hvor jeg står helt fritt å skrive om det som passer meg best. Som regel bøker. Sånn er det jo.
Men Bokdama har fått en ny søsterblogg: bokdama@workForlagsliv.no. Når jeg er på jobb kan jeg ha akkurat så stor fokus på Cappelen Damm som det passer meg. Jeg vil snakke om min hverdag på forlaget og legge ut innlegg som er laget spesielt for forlagsbloggen. Noen innlegg kan det hende at jeg legger ut begge steder. Jeg vet ikke ennå. Det er nytt og spennende. Det går seg til underveis. Tenker jeg.

Så min oppfordring akkurat nå: Gå inn på Forlagsliv.no og se på min nye "baby". Les! Kommenter! Jeg håper og tror at det kan være et nettsted hvor det vil skje mye spennende.

15 kommentarer:

  1. Jobbe med bøker og blogging? Ååh.....

    SvarSlett
  2. Så utrolig morsomt! Gratulerer så mye med "babyen" din. Det skal bli spennende å følge med dere.

    SvarSlett
  3. Gratulerer ! Helt utrolig. Snakk om å havne på riktig hylle. Bulls Eye!

    SvarSlett
  4. Gratulerer - rett kvinne på rett plass. Cappelen Damm er heldig!

    SvarSlett
  5. Alltid kjekt med jobb som også er hobby eller omvendt, om ikke det samtidig resulterer i den ultimate tidsklemmen da!? Gratulerer uansett!!

    SvarSlett
  6. Gratulerer, hurra og lykke til! Forlagsliv.no ser utrolig bra ut, og etter første gangs besøk har jeg kjempesans for konsept og prosjekt. Gleder meg stort til å følge dere videre!

    Ingrid

    SvarSlett
  7. Gratulerer, hurra og lykke til! Forlagsliv.no ser utrolig bra ut, og etter første gangs besøk har jeg kjempesans for konsept og prosjekt. Gleder meg stort til å følge dere videre!

    Ingrid

    SvarSlett
  8. Fantastisk! Gratulerer! Cappelen Damm er gode på digitale medier, det er helt sikkert, og det merkes. Jeg skal følge både Bokdama og Forlagsliv.

    SvarSlett
  9. Så utrolig spennende jobb du har:) Gleder meg til å følge veien videre!

    SvarSlett
  10. Tusen takk for alle gratulasjoner! Gleder meg til å lande litt og få tid til litt bokomtaler. Det er på tide og alt for lenge siden sist.

    SvarSlett
  11. Gratulerer! Jeg har fulgt bloggen din le-e-enge uten å la høre fra meg. Kjempeartig at du har fått blogg som jobb. Blogging er morsomt. Noen sier at de ikke har tid, men jeg svarer at det er noe jeg gjør når jeg trenger inspirasjon til å være mer effektiv med de kjedelige rutinene. I påskenummeret av lokalavisen Vigga for Nord-Gudbrandsdalen var jeg så heldig å få nesten to siders omtale av bloggen min http://sansereiser.blogspot.com
    Artikkelen finnes her http://www.fjellheimen.nu/side/news.php?readmore=71
    Lykke til!

    SvarSlett
  12. Gratulerer! Forlagsliv er herved lagt til i bloggrulladen min.

    SvarSlett
  13. Gratulerer med fin ny blogg! Jeg likte formatet veldig godt. Fantastisk at du kan jobbe med blogging og bøker:-)

    SvarSlett
  14. Igjen: Tusen takk for alle fine kommentarer! Blir veldig glad:-).

    SvarSlett