mandag 28. desember 2009

Julefred, men kanskje litt lite lesero

Jeg har foreløpig hatt en alldeles fortreffelig jul. Det har vært relativt stille og rolig gjennom hele høytiden. Passe kaotisk på julaften med unger, mat, kirke, gaver og enda mer mat.
Deilig å komme hjem 1. juledag. Ligge i egen seng. Zappe på egen TV. Egen kaffe i egen kopp. Kanskje litt ego, men jeg liker meg godt hjemme.

Tid til lesing har det dessverre ikke blitt så mye av. Jeg er ca halvveis i Jo Nesbøs Panserhjerte. Litt seint ute. Boka kom som kjent i august, men det er en hel del som har kommet foran i køen.
Atter en gang slås jeg av at jeg liker Jo Nesbø (som virker som en fin fyr!). Jeg digger Harry Hole (Typen. Ikke livsstilen). Jeg suges inn i skildringene av Hong Kong og Oslo. Landeveien i en Volvo Amazon. Persongalleriet males opp. Noe kjent, noe nytt. Det går rasende fort å jobbe seg igjennom mursteinen på mange hundre sider, selv om jeg ikke har en følelse av at jeg faktisk leser særlig mye. Boken er en konkret motpol til Haruki Murakamis (jammen fikk jeg sagt det igjen...) bøker, som jeg har brukt veldig mye tid på i høst. Jeg regner med å lese ferdig før utgangen av 2009 - forutsatt forståelsesfull ektemann og englebarn? I mellomtiden kan dere lese hva Johanna L www.bokhora.se sier om boka. Artig å høre hva svenskene syns om våre nasjonalikoner!

Ønsker dere alle en fortsatt deilig jul og snart et fabelaktig godt nytt år!

3 kommentarer:

  1. Så enig, så enig om Nesbø/Hole! God romjul og godt nytt år til deg!

    SvarSlett
  2. Godt nyttår! Håper 2010 blir et fantastisk litterært år! Vi er allerede sikret fra Knausgård, og det hadde vært moro hvis det ble mer fra andre, av samme høye kvaliteten!

    Takk for mange artige og inspirerende blogginnlegg i 2009!!

    SvarSlett