lørdag 20. juni 2009

Kokebokanbefaling!

Jeg er hengiven medlem av Gourmetklubben Smak og Behag. Dette er en eminent liten klubb bestående av kvinner i sin beste alder med interesse for god mat og drikke - og ikke minst behov for å ta seg litt fri fra familien i ny og ne med en god unnskyldning?

I kveld har jeg ansvaret for å lage dessert. Da jeg sto opp i dag tidlig ante jeg fortsatt ikke hva jeg skulle lage. Og her kommer da kokebokanbefalingen:

Gourmet for begynnere av Øyvind Hjelle. Jeg prøver alt jeg kan å bruke andre kokebøker når jeg skal lage noe til klubben. Jeg har metervis med kokebøker! Men dette er kokeboken som gang på gang går av med seieren. Den er lekker å se på, har mange gode forslag til temaer og menyer, den har skritt for skritt beskrivelser med bilder og den får meg til å faktisk føle meg litt gourmet på ordentlig. Helt uten snobberi!

Etter en halvtime med nesen i min favorittkokebok har jeg landet på følgende dessert for kvelden:
Oster med søtt som mellomrett mellom hovedrett og selve desserten.
Satser på noen gode økologiske norske oster, sannsynligvis fra Himmelspannet. Til ostene skal jeg servere en tysk hvitvin: Loosen Wehlener Sonnenuhr.
Selve desserten blir en Belgisk vaffel med bærkrem og lønnesirup - det høres kanskje ikke så gourmet ut, men det ser veldig bra ut i boken! Til desserten serverer jeg en Sarocco Moscato d´asti dessertvin.

Butikken og vinmonopolet neste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar