onsdag 1. april 2009

Nostalgien

En venn av meg hadde et fantastisk innlegg om hvor fint det var å være 17-18 år gammel på 90-tallet. Han tok meg i samme slengen med på en aldri så liten trip down Memory Lane. Jeg er personlig ikke helt enig i at 17 var særlig fint.
Men 18-19 var i grunn noen gode år, når jeg nå ser tilbake.
Min venn hadde mest av alt minner om å være forelsket på forskjellige måter. Jeg har vel aller mest minner om å være ulykkelig forelsket på forskjellige måter. Livet føles nok merkelig brutalt ut når man er på den alderen - eller?

Uansett: En av bøkene jeg leste på den tiden, og som jeg personlig føler har definert meg som leser, er J.D. Salinger: Catcher in the Rye (Ja, den står også på BBC sin liste...). Den er nå ute i ny norsk pocketutgave - Redderen i rugen.
17 år gamle Holden har blitt kastet ut fra internatskolen, hvor han har strøket i alle fag. Istedet for å dra hjem, ender han opp med å reise til New York. Her har han noen dager hvor han lever nesten helt i sin egen verden, eller i det minste ved siden av verden. Han funderer over stort og smått og drømmer om å være helten, han som redder alle. Han har merkelige samtaler med taxisjåfører. Han tenker på familien sin. Jeg godt husker hvordan denne historien gjorde inntrykk på meg. At en slik bok kunne være skrevet i 1951 var en åpenbarelse for meg. At unge følte det på akkurat den samme måten i 1950 som jeg gjorde i 1994. Holdens følelse av annerledeshet og ensomhet gikk virkelig innpå meg og jeg følte at jeg lett kunne relatere til Holden.

Jeg tror det er på tide å ta en omlesning. Kanskje jeg finner frem noe Radiohead, Stone Roses eller Dinosaur JR for å sette meg i riktig stemning. På iPod istedet for kassettbånd. Bare for å gjøre det litt mer 2009.

1 kommentar: