torsdag 26. mars 2009

En sånn bransjedag

En ettermiddag med "bransjepåfyll". Det betyr foredrag av mennesker som det kan tenkes har noe å lære oss om hvordan vi skal forholde oss til jobben, bransjen vår og kanskje også gi oss inspirasjon til å finne på noe nytt?
Dagens bransjetreff på Litteraturhuset var 2/3 veldig bra, 1/3 helt elendig.
1/3 elendig gidder jeg ikke å bruke energi på å referere noe om.
Men de andre 2/3 var virkelig verdt turen til andre siden av sentrum!

Første foredragsholder var Scott Pack. Han var tidligere innkjøper for Waterstones, Englands kanskje største bokhandlerkjede. Han ble da kalt for britisk bokbransjes mektigste mann, da han satt med muligheten til å bestemme hvilke bøker som skulle bli bestselgere og hvilke som ikke fikk sjansen. Han var en aktiv del av maktskiftet i bransjen hvor forhandlerleddene med store kjeder i spissen overtok mye av markedsmakten.

Pack, som nå jobber i forlag, gikk inn på hva moderne og fremtidens forleggeri faktisk vil innebære. Slik han så det så er det ikke snakk om at mennesker leser mindre - vi leser mer! Men vi leser ikke nødvendigvis i bøker. Internett, blogger, aviser, magasiner - vi leser!
Spørsmålet er hvilken plass den tradisjonelle boken skal ha i denne sammenhengen. Pack håper virkelig at det også i fremtiden vil være et marked for papirboken, men regnet med at den ville bli suppleert av litteratur i mange andre former og formater. Han mente også at vi i tiden fremover vil merke en vridning av markedsmakten til forhandlerne. Det som vil overta er i følge ham: READER POWER. Man må gi leserne det de vil ha, på den måten de vil ha det. Og da nytter det ikke å sitte og vente på at bokprosjekter skal dette inn døren av seg selv. Redaktører må gjøre jobben, finne prosjekter, være der det skjer. At denne jobben pr. i dag gjøres av overbetalte agenter problematiserer rollen til forleggerne enda mer. Skal et forlag bare være en innkjøpssentral for allerede ferdigstilte manuskripter?

Scott Pack er i dag en del av Indipendent forlaget The Friday Project. Nå er ikke dette forlaget særlig Indipendent lenger, da Harper Collins kjøpte dem opp i 2008. Men de driver fortsatt på forleggeri på samme måte som før. De finner prosjekter ved å være aktivt tilstede på nett, blogger og møteplasser for litteratur. De jobber med forfattere og deler det eventuelle overskuddet med forfatteren 50/50 - ikke ulikt Piratforlaget?
De lager tradisjonelle bøker, men deler også ut en hel del bøker på e-bok gratis. De lanserer også snart en ny nett-tjeneste hvor alle e-bøker skal koste £2.99 + noen tilbud hvor e-bøkene skal koste kun 99p.

Så hva vil dette si, hvis det blir praksis å selge e-bøker billig eller til og med gi dem vekk gratis? Pack hadde med et eksempel med boken Blood Sweat and Tea: Real life adventures in an inner-city ambulance. Denne boken solgte helt OK de første 3 ukene. Så la man den ut for gratis nedlasting på forlagets nettside. Resultatet var at salget eksploderte i butikk - i papirversjon! Boken lå på bestselgerlistene i 6 måneder... Han brukte også U2 og REM som eksempler på band som opplever et oppsving fordi de lot fans høre på deres nye plater gratis i en uke før de lanserte dem i CD-versjon. Poenget hans er - det folk snakker om selger bedre! Han viste også til at anmeldelser ikke har like stor effekt lenger. Nå må det redaksjonell omtale til for å trigge salg av bøker. Dette er en utvikling vi også merker godt i Norge.

Det er masse mer jeg kunne ha referert til -foredraget hans var superinspirerende og spennende, han kunne godt ha snakket mye lenger!

Etter et meningsløst mellomspill (som jeg som sagt har radert fra hukommelsen allerede) fikk vi et foredrag av forfatteren Matt Rees. Han snakket om forfatterens vilje til å markedsføre seg selv. Rees er aktuell i vår med boken En grav i Gaza (utgitt på Press Forlag). Rees mener at man hvis man skal slå igjennom som forfatter pr. i dag må våge å aktivt markedsføre seg selv som en merkevare. Forfatteren kan ikke forvente at forlaget skal gjøre alt når boken er levert.
Rees selv har en egen hjemmeside, han blogger i mange forum i tillegg til sin egen og han lager reklamefilmer for bøkene sine som legges ut på Youtube og brukes aktivt i markedsføringen. Som han sa det selv så hadde han egentlig ikke noen limit for hva han ville stille opp på så lenge det var med på å skaffe oppmerksomhet til bøkene hans. Det må tillegges at mannen virket supersympatisk - det hjelper jo alltid!

Men jeg tror definitivt han har et poeng. I kontekst til det Pack snakket om så kan man jo si det slik at en forfatter rett og slett må komme litt ned fra den litterære høyborgen og innse at hvis de ikke møter leserne så vil ikke leserne bruke sin "reader power" til å velge akkurat deres bøker. Og hvis leserne er på internett, så må nesten forfatteren være der også. Eller?

Jeg tror ikke at vi bare snakker om en bokbransje i endring. Jeg tror vi snakker om en kulturbransje i endring. Ting blir så tilgjengelig med de virkemidlene vi har i dag og det gjelder selvsagt musikk, teater, kunst og alt i mellom. Verden blir bare mindre. Det var som sagt svært interessante foredrag...

2 kommentarer:

  1. Hvor heldig du er som kan delta på slike bransjetreff! Kjenner jeg blir litt misunnelig her jeg sitter i det kalde nord og er glad hver gang jeg får et anmeldereksemplar i postkassa. M

    SvarSlett
  2. Det er selvfølgelig mye som skjer her i Oslo. Jeg bodde mange år i Bergen og hadde da en følelse av at "alt" skjedde i Oslo. Men når det er sagt er det ganske sjelden det er akkurat slike foredrag som dette. Men det er mye litteratur i Oslo. Leser på www.bokhora.se at de er skikkelig missunnelige på Litteraturhuset vårt...

    SvarSlett