torsdag 3. februar 2011

Nordover. Og sør igjen.


Forlagskveld på Mo ble en skikkelig fin aften i godt selskap. Bortimot 130 bokhandlere, bibliotekarer og litteraturinteresserte samlet seg på Nasjonalbiblioteket for å høre meg, Jan-Frode Brenna-Hansen fra Gyldendal og Vegard Bye fra Aschehoug presentere vårens bøker. Med oss på laget hadde vi krimforfatterne Chris Tvedt, Jørgen Brekke og Øystein Wiik som presenterte sine bøker.

Presentasjon av vårlister er alltid annerledes enn presentasjon av høstlister. Det kommer ut færre titler på våren, i tillegg til at hovedvekten på utgivelsene gjerne ligger på fakta og oversatt skjønn. Vi skal bli friske, spreke og slanke når det er vår. Vårt friske, spreke, slanke legeme skal gjerne underholdes og skremmes av krim. Legg til en god dose nye barnebøker, noen actionfylte filmtrailere og bokfilmer, cupcakes og en fantastisk versjon av tårnarien fra operaen Tosca fremført av Øystein Wiik - så skjønner du sånn ca hvordan det bar seg.

Og alt gikk jo fint! Det tekniske var på plass, alle filmer og lyder spilte der de skulle og jeg husket stort sett alt jeg skulle si. Det er en fin følelse å kjenne at presentasjonen sitter som den skal.

Nå er jeg tilbake i Oslo by, med god hjelp fra Widerøe. Blir en stund før jeg drar nordover igjen - men jeg gleder meg allerede til neste invitasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar