mandag 9. august 2010

William Gibson og jeg



På tidlig 90-tall kom jeg over et eksemplar av William Gibsons bok Neuromancer.
Åpningslinjen er:

"The sky above the port was the color of television, tuned to a dead channel." 

Jeg hadde på dette tidspunktet lest svært lite engelsk litteratur, med mindre det var under skoletvang. Men setningen fikk meg til å lese videre. Det er en av de beste første setningene jeg noensinne har lest.


William Gibsons fremtidsvisjoner skulle vise seg å bli med meg i mange år fremover. Lenge før Noen hadde sett en film som het Matrix, lenge før internet var noe alle brukte, lenge før det overhodet var tenkelig for meg å selv eie en mobiltelefon. Det minner meg om at den teknologiske utviklingen de siste 20 årene har gått fantastisk fort. For i 2010 er mye av det William Gibson skrev om på 80-tallet faktisk realitet.

Gibson myntet uttrykket Cyberspace. Han så for seg hvordan teknologien skulle gi oss muligheten til å bevege oss utenfor kroppen, bevege oss i nye dimensjoner. Alt i en fremtid som er dystopisk og styrt av multinasjonelle økonomiske interesser. Det er en mørk fremtid. Men ikke uten humor og til dels håp. Jeg likte spesielt godt Virtual Light fra 1993. Den kvinnelige hovedpersonen, sykkelbudet Chevette Washington, ble med meg i lang tid. Kanskje det også er en av de bøkene som ligger nærmest vår tid i sannsynlighet. Med hele Golden Gate Bridge i San Fransisco transformert til en slum i høyden.

Jeg har hatt noen års pause fra Gibson. Ikke av noen annen grunn enn at jeg har "glemt" ham litt.  Da jeg pakket ut boksamlingen så ble jeg sittende og bla. På nettet kunne jeg også blant annet lese på svenske Bokhora at han kommer med ny bok i september. Jeg er fristet. Må si det. Zero History heter den, og du kan ta en titt på filmen over hvis du har lyst å kjenne litt på stemningen i Gibsons bøker.

Hvis du har lyst på en god dose troverdig Science Fiction - eller Cyber Punk, som akkurat denne typen bøker kalles - så kan jeg varmt anbefale bøkene til William Gibson.

Selv skal jeg bestille meg de bøkene jeg mangler.

2 kommentarer:

  1. Takk for forslaget! Dette hadde jeg aldri funnet på egen hånd, og det ser ut som kjempespennende bøker!

    SvarSlett
  2. Jeg leste Neuromancer altfor ung, tror jeg, fordi boken fremstår som veldig kaotisk og tung i hodet mitt (ganske kompleks engelsk for en 16-17åring). Kanskje må jeg lese den igjen for å virkelig verdtsette den. Men jeg husker jeg likte boken veldig godt.

    Og jeg har Pattern Recognition av ham liggende i skuffen og vente på meg. Det gleder jeg meg til.

    SvarSlett