onsdag 11. november 2009

Denne uken...

...leser jeg litt for mye som jeg egentlig ikke har tid til å lese. Alternativt litt for lite av det jeg egentlig burde lese. Jeg burde definitivt lese meg opp på vårens utgivelser. Lesebrettet burde lastes fullt av manus og holdes oppladet til enhver tid. Egentlig burde jeg bruke denne ukene på å kjøre endeløse turer rundt og rundt med t-banen, bare for å få lest mest mulig.

Men istedet har jeg lest ferdig Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck. En virkelig fin bok om å være 17 år. Agnes flytter fra Stockholm til Umeå. Dette gir henne en ypperlig mulighet til å starte på nytt, bli en annen enn den kjedelige, grå jenten hun føler seg som. Det blir en fin fortelling om alt det som foregår i en 17-årings liv; vennskap, identitetskriser, skole, interesser - og selvsagt kjærlighet! Jeg syns rett og slett den var veldig, veldig fin!
Nå er jeg noe farget av at boken foregår i min barndoms by; Umeå i Nord-Sverige. Det er morsomt og gjenkjennelig. Mye av settingen minner også om min egen ungdom - overraskende nok! Men jeg tror at fortellingen er universell når det kommer til aldersgruppen den egentlig sikter seg inn mot. Anbefales!

For øvrig går jeg rundt og tripper. Lurer så veldig på hvem som vinner årets Bokhandlerpris!? Prisen deles ut tirsdag 17. november klokken 13.00 på Litteraturhuset.

Spennende er det også med utdelingen av årets Bragepriser, torsdag 19. november.
Den tilstelningen er jeg så heldig at jeg faktisk skal gå på! Pleier alltid å være en høytidelig affære, i år atter i Gamle Losjen. Det er bare å finne frem de høye hælene og pynte seg litt!

Men nå er det tilbake til lesebrettet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar